zmieniające się refleksje

I Ching jest jak część Natury czekającej na odkrycie - przyznaje Jung.



PRZYSZŁE ZMIANY NIE ISTNIEJĄ

Musimy natychmiast wyjaśnić, że celem Księgi Przemian nie jest przewidywanie nieuchronnej przyszłości. Celem I Ching jest jak najlepsze doradzenie nam oczekiwania, by ze spokojem zobaczyć to, co nadejdzie. Ideogramy tekstu są bardzo stare, dlatego niemożliwe jest, aby były prorocze. Heksagramy są natomiast miarą energetyczną (z punktu widzenia osobistej i uniwersalnej Qi), więc z pewnością to, co zalecają, jest prawdą: wszędzie i zawsze są zmiany (wystarczy pomyśleć, że na poziomie komórkowym ciągle się zmieniamy). Trudność w zrozumieniu I Ching polega na naszej dualistycznej mentalności i niemożności uchwycenia synchroniczności wydarzeń. Aby żyć I Ching, niezbędna jest stała wewnętrzna obserwacja naszych ruchów (emocji, myśli, pomysłów, pasji, wątpliwości ...), czujne, introspektywne i stałe spojrzenie (nie zmiana), które wyzwala intuicyjne i psychiczne otwarcie ne zmiany. Aby pogłębić ten aspekt, polecamy połączyć lekturę I Ching z innym klasykiem chińskiej literatury: „36 strategii”; tematem jest walka wewnętrzna (a więc wojna z samym sobą i przeciwko sobie) z wszystkimi naszymi słabościami, nieoczekiwanymi posunięciami, strategiami ucieczki, oszustwami i tak dalej.



I CHING 
nie opiera się na żadnej wierze ani przesądzie, nie jest powiązany z żadnym rodzajem mitologii ani religii (konfucjanizm i taoizm to szkoły zrodzone z inspiracji I Ching), ale reprezentuje zestaw danych psychologicznych i empirycznych dotyczących ludzkości, niezależnie od rasy lub wyznania. I Ching są uważnymi filozoficznymi i poetyckimi obserwacjami zmian w Naturze i w przyrodzie, aby odkryć drogę naprzód, w interakcji dwóch biegunów: Yang, Kreatywna, która symbolizuje energię Kosmosu i Yin Przyjmująca, która symbolizuje energię Ziemi. Ta energia tworzy, ale też niszczy, daje życie, ale też odbiera siły. Jej wpływ był fundamentalny w medycynie chińskiej, która pojmuje chorobę jako brak równowagi funkcji Yin i Yang, a które rządzą różnymi narządami ludzkiego ciała. W ten sposób rodzi się myśl o 5 elementach medycyny chińskiej, ale nie zapominajmy, że starożytna medycyna śródziemnomorska Hipokratesa i Galena również opierała się na analogiach i pięciu żywiołach.


I CHING I YIN-YANG

Zarówno I Ching, jak i filozofia Yin - Yang mają ten sam centralny punkt: podwójny ruch. Pierwotnym celem Księgi było uzyskanie informacji o przeznaczeniu, ale nie w formie proroczej lub wróżbiarskiej. Miały to być porady: jak posuwać się naprzód w czasie i  jak zamknąć powtarzające się cykle Natury, w tym także życia i śmierci człowieka. W starożytności ludzie szukali odpowiedzi na swoje wątpliwości, bóle, myśli ... Wyrocznie istniały wszędzie, ale ograniczały się do solennego TAK i NIE (Yang i Yin), symbolizowanych odpowiednio linią ciągłą i linią przerywaną.
Z biegiem czasu oba znaki potroiły się, ponieważ wątpliwość pozwoliła połączyć pauzę z ruchem i zwiększono zróżnicowanie odpowiedzi wyroczni, aż do tzw. ośmiu trygramów poprzez łączenie różnych zdań, które symbolizowały wszystko to, co wydarzyło się na niebie i na ziemi (we wschodniej koncepcji filozoficznej przemiana rzeczy, ich wzrost i spadek są bardzo istotne).
Z czasem połączono osiem oryginalnych trygramów dwa na dwa - w pary (dokładnie po to, aby przejść od asymetrii do symetrii elementów), tworząc 64 heksagramy i dając w ten sposób Ziemi (przedmiot), Człowiekowi (podmiot) i Niebu (treść lub sens) ich ruch lub podwójną dynamikę, to znaczy ruch dwóch przeciwstawnych elementów (światło-ciemność, dobro-zło itp.), właściwy wszystkim rzeczom.
Znaki złożone z sześciu linii są zatem reprezentacjami zarówno rzeczywistych stanów kosmicznych, jak i psychicznych między kombinacjami siły niebieskiej z siłą ziemską i ludzką.
Na Zachodzie została podjęta próba z astrologią, ze znakami Zodiaku opartymi na naturze ich elementów, ale dualistyczna mentalność sprawiła, że ​​znaki Zodiaku stały się stałe, stabilne, jedyne ... Dlatego urodzony Wodnikiem pozostaje Wodnikiem przez całe życie bez zrozumienia, że ​​znak ten podlega energii innych wibracji astralnych przez cały rok. Ten sam błąd popełniamy z Enneagramem - ludzie identyfikują się z tylko jednym Enneatypem i pozostają w nim na zawsze, unieruchomieni, podczas gdy Natura jest w ruchu i ewoluuje.


ORGANIZACJA BYTU

Wszystkie istoty organizują się w różne formy, w zależności od poziomu grupowania części, podobnie jak w przypadku heksagramów w I Ching. Oto kolejno różne poziomy:


1. Byt absolutny jest nieuchwytny, ale obecny; przejawia się w dwoistości atomu.
 2. Atom jest uważany za najmniejszą jednostkę, z której składa się materia.
3. Cząsteczki: są wynikiem połączenia dwóch lub więcej atomów. 
4. Komórki: powstają z połączenia kilku zgrupowanych cząsteczek.
5. Tkanki: powstają z połączenia wielu identycznych wyspecjalizowanych komórek.
6. Organy: w wyniku zgrupowania tkanek powstają narządy.
7. System: układy i aparaty rodzą się z połączenia różnych narządów.


KOD BINARNY I CHING

Komputer zrewolucjonizował cały nasz świat i jest to fakt niezaprzeczalny. Jak działa komputer? Według tego samego kodu, którego używa I Ching do badania ruchów w naturze człowieka oraz wszystkich nieskończonych ruchów, które mogą znajdować się wewnątrz szachownicy. Ale aby to zrozumieć, musimy poruszać się segmentami...
Aby coś policzyć i wykonać proste działania, używamy klasycznego systemu dziesiętnego z dziesięcioma cyframi od 0 do 9. A jednak do wykonywania skomplikowanych obliczeń komputery używają innego systemu, który przyjmuje nazwę systemu binarnego właśnie dlatego, że składa się on tylko z dwóch symboli (0 i 1), jedynych, ktòre w rzeczywistości komputery rozumieją:
- 0, ktòre odpowiada brakowi napięcia (zatem 0 = wyłączone YIN)
- 1, ktòre odpowiada obecności napięcia (zatem 1 = włączone  YANG)
Te dwie cyfry zastępyją całe lub przerywane linie heksagramów I Ching.
Używając tylko tych dwóch cyfr można przedstawić nie tylko wszystkie możliwe istniejące liczby, ale także wszystkie słowa, obrazy, filmy, dźwięki ... wszystkie typologie cyfrowe ... Cyfry binarne, tj. 0 lub 1, zwane są w informatyce bitami (od angielskiego binary digit). Bit jest podstawową jednostką każdego komputera, a ponieważ pamięć w komputerze jest zwykle zorganizowana w wiele 8-bitowych grup,  nazywamy je bajtem.
Ale pamiętajmy, że 8 to także podstawowe trygramy I Ching. Ciągi bitów dłuższe niż bajt nazywane są WORD i tak jak w I Ching nasze komputery używają systemu z wielokrotnością bitów 8/16/32/64, a heksagramòw I Ching jest 64. Są tacy, którzy rozszyfrowali nawet wyraz ludzkiej twarzy (Sergey Leonidovich Panphilov) w oparciu o linie heksagramów, ponieważ nasze usta to nic innego jak linia i liniowe są nasze oczy oraz brwi. W zależności od tego jak poruszamy twarzą, linie są ciągłe lub przerywane (oczy zamknięte, usta zbyt otwarte, łukowate brwi itp.), a wszystkie te wizualne wyrażenia tworzą aż 64 emocje, które odpowiadają naszym stanom psychicznym i emocjonalnym.



EZOTERYCZNA KOLEJNOŚĆ HEKSAGRAMÓW I CHING

Widzieliśmy już wcześniej, jak wiele wspòlnego ma I Ching z kodem binarnym, z którego zbudowane są systemy naszych komputerów, ale oprócz tego w heksagramach I Ching, jeśli są dobrze obserwowane i badane, można dopatrzyć się sekwencji matematycznej i konstrukcji geometrycznej, która nie pozostawia żadnych wątpliwości, że kryje się za nimi zawoalowany i dobrze ukierunkowany cel, a nie zwykła przypadkowość.
Wiadomo, że sekwencja została ustalona przez legendarnego króla Wen, władcę starożytnych Chin, i uważa się również, że sekwencja heksagramów ma ezoteryczny sens, w którym metafizyczne prawa świata są w większości nieznane i wszystkie do zbadania. Analizując wszystkie heksagramy, dostrzegamy system podobny do algorytmu, harmonię od pierwszego do ostatniego (na górze i na dole, jak w niebie, tak i na ziemi), tę samą harmonię, która istnieje w cyklicznych ruchach Natury, w ciele ze swoimi wibracjami i czakrami oraz w schematach przemian substancji w alchemii. Odzwierciedla również wzór Drzewa życia w Kabale, wibracje, które wznoszą się i opadają, abyśmy odkryli ścieżkę (Tao), którą należy podążać.
Istnieje 8 heksagramów, które są sobie przeciwne (jak niebo i ziemia); jest 48 heksagramów, które są sobie nawzajem lustrem (jak w naszych projekcjach psychicznych, które są odwrotną kompensacją tego, czego nam brakuje lub co nas dławi) i wreszcie jest 8 par, które mają swoje cechy, więc są zaròwno odbiciem, jak i odwróconą częścią siebie.


JAK NA GÓRZE, TAK I NA DOLE,
JAKI JEST NASZ DUCH WEWNĄTRZ, TACY UKAZUJEMY SIĘ NA ZEWNĄTRZ?

Istnieją 3 poziomy lub wymiary: ciało na zewnątrz, dusza w środku i to, co je łączy, powietrze, którym oddychamy. Powietrze daje nam ducha, witalność. Wraz z upływem czasu, traumą i błędami jakie popełniamy w życiu, tracimy energię (Qi); po chińsku mówimy "kapiący" (luo),  jak krwawienie w środku. Aby zapobiec przyspieszeniu wycieku tego strumienia, starożytni mędrcy zawsze aktywowali tę energię przeznaczoną do naprawienia szkód, a jedynym sposobem było pogodzenie ciała z duszą, zjednoczenie skrajności. W tym celu stworzyli bardzo znany wiersz w tradycji alchemicznej:

Rozpuść esencję i przekształć ją w energię
Rozpuść energię i przemień ją w ducha
Rozpuść ducha, aby powrócić do Pustki
Rozpuść Pustkę, aby połączyć się z Tao


ŁODYGI KRWAWNIKA, MONETY CZY KOSTKI?

Gdybyśmy znali ludzką psychikę, wiedzielibyśmy, że wszystko dzieje się w teraźniejszości, nawet początek i przyszłość. Każdy problem wynika z nadmiaru lub braku energii, która nie przepływa naturalnie: nadmiar wewnętrznego Yin i brak zewnętrznego Yang, nadmiar wewnętrznego Yang i brak zewnętrznego Yin i odwrotnie.
Niezależnie od tego, czy chodzi o monety, łodygi czy kostki, niezależnie od zastosowanej metody, blokada ta jest widoczna w liniach, które zmieniają się i tworzą kontrast z elementami, które reprezentują, lub w elementach, które kontrastują ze sobą (na przykład, jeśli woda ☵ jest w nadmiarze w porównaniu z ogniem ☲ to go gasi lub odwrotnie, jeśli ogień ☲ jest większy w porównaniu z wodą ☵ powoduje jej wyparowanie). Energia witalna przepływa przez ciało w taki sam sposób, w jaki naturalne elementy oddziałują na siebie, modyfikując się nawzajem, zwiększając lub zmniejszając swą siłę i widoczność.
Dlatego wystarczy umieć czytać 8 Bagua czyli elementy tworzące dowolny Tetragram, czyli pierwotną i najstarszą regułę. Pozostałe późniejsze zasady to tylko mentalne spekulacje: (nadmiar nieba ☰) bez serca (brak ziemia ☷). Ciało jest wyrazem tego przepływu. Wraz z koordynacją ciała i umysłu istnieje także koordynacja pomiędzy Człowiekiem, Ziemią i Niebem, trzema Bigramami tworzącymi wszystkie Heksagramy. Jest to rdzeń percepcji psychicznej.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz