3. Triada

SAN - NUMER 3
Trzy uważa się za liczbę mocy twórczych. W ezoterii i mistycyzmie reprezentuje trójkąt, różne triady, moce duszy, a w Ching 3 to linie, które tworzą 8 głównych trygramów. W Ching każda z tych linii ma bardzo specyficzny wymiar: niebo w górze (ma wartość 1), ziemia w dole (ma wartość 2), a pośrodku istota (1 + 2 = 3), a więc Człowiek w wyniku połączenia Nieba i Ziemi. To połączenie ciała, duszy i ducha. Numer 2, który ryzykuje wycofanie się w związek dwojga, w numerze 3 jest wezwaniem do komunii z osobą trzecią, z tym innym, jak w parze (2), która jest wezwana do prokreacji (3, czyli dziecko). Numer 3, ze względu na swoją dziwną naturę, może również przyjąć walencję Yang, Nieba, wartości Męskiej i przeciwstawić się wartościowości Numeru 2, parzystej Yin, Ziemi, wartości Żeńskiej.

3 ZASADY MYŚLI ORIENTALNEJ

U podstaw myśli wschodniej leżą trzy pojęcia: jedność, biegunowość i kolistość.

JEDNOŚĆ: Wszystkie rzeczy są ze sobą powiązane, różnice, które widzimy i podziały, które tworzymy, są tylko pozorne.

POLARYZACJA: Postrzegamy świat poprzez biegunowość przeciwnych i uzupełniających się zasad, które mieszkańcy Wschodu nazywają Yin i Yang. Te dwie zasady przyciągają się i spotykają / zderzają, wytwarzając energię witalną, czyli życie i ruch wszystkich rzeczy.

KOLISTOŚĆ: Wszystko, co istnieje, rozwija się i cofa w rozwoju cyklicznie po spiralnej ścieżce, która przechodzi z góry na dół, od życia do śmierci i odwrotnie, jak cyklony i antycyklony, które powstają w wyniku spotkania / zderzenia mas zimnego powietrza / yin i ciepłego / yang.

Ten temat biegunowości, który prowadzi do jedności poprzez kolistość, przenika także cały neoplatoński system filozoficzny na Zachodzie. Uroboros, symbol kołowości Jedynego, przedstawiony w postaci dwóch pożerających się i generujących siebie węży, jest najdoskonalszym alchemicznym obrazem przedstawiającym te 3 zasady.

3 ŻYWOTNE ENERGIE


Jak manifestuje się istota lub energia? Energia w stanie czystym, to znaczy jeszcze nie zamanifestowana, jest pozbawiona przestrzeni i czasu, jest w stanie, który starożytni nazywali Wuji, gdzie Wu oznacza nieobecność, zaprzeczenie, podczas gdy Ji oznacza biegun, biegunowość. Dlatego Wuji oznacza brak biegunowości, brak zróżnicowania, stan unitarny, Absolut, Jedyny. Ale uwaga: to nie jest to, co my, ludzie Zachodu, nazywamy Bogiem, ponieważ samotny Bòg nie mógłby być uznany za Boga przez nikogo; gdyby istniał tylko On, kto by go czcił? To jest największa i najbardziej rażąca luka zachodniej duchowości, brakuje nam Absolutnej Jedności tam, gdzie wciąż nie ma dwoistości, rozróżnienia, osądu itp.

Z tego co zostało powiedziane wynika, że aby się zamanifestować, energia ta zaczyna się poruszać, a ruch ten powoduje pierwotną polaryzację, ujemną i dodatnią, Yin i Yang. Są to te same zasady, które w niektórych religiach neopogańskich przyjmują imię Boga i Bogini (np. dla chrześcijan Bóg jest tylko pozytywny i dobry, a zatem jest jednym z przejawów Istnienia). Starożytni Chińczycy nazywali Taiji (co oznacza Najwyższą Biegunowość) całą różnorodność zjawisk, cały wszechświat, widzialny lub niewidzialny, dobro i zło, życie i śmierć ... jest więc wynikiem interakcji między Yin i Yang. Ta interakcja zachodzi w cyklu, ciągłym ruchu i przejściu, które nazywa się Tao lub ścieżką, drogą. W tym przejściu jednej rzeczy w drugą przekazujemy energię życia zwaną Qi lub Ki. Ki jest siłą podobną do tego, co my, ludzie Zachodu, nazywamy duszą, ale dusza jest wszędzie, we wszystkim.Ten pogląd, choć starożytny, jest opisywany przez współczesną naukę: atomy, które kiedyś uważano za podstawowy element całości, niewidzialny, składają się - jak zostało udowodnione - z dwoistej natury, fali i cząsteczki, i każda z tych subatomowych cząsteczek porusza się dzięki przepływowi zapewnianemu przez dwie polaryzacje, jedną dodatnią i jedną ujemną, podobnie jak Yin i Yang.

Qi przejawia się na 5 sposobów (uwaga: to nie 5 elementów Natury, ale 5 sposobów). Pięć elementów to po prostu sposób na uczynienie pięciu faz ruchu Qi bardziej zrozumiałymi.

 
Osiem trygramów

TRYGRAMY

Ewolucja liczb trwa dalej; po 2, dualnym świecie (Yin-Yang), który się konfrontuje, widzieliśmy jak rodzą się 4 punkty kardynalne, ale z kolei to współdziałanie tworzy Trygram (3 linie). Stworzenie staje się częścią gry lub kreatywnego ruchu (1 niebo + 2 ziemia = 3 stworzenie). Możliwe kombinacje 4 punktów kardynalnych i dwóch biegunów dają życie 8 Trygramom. Jeśli obserwujemy na przykład linie nieba i ziemi, są one przeciwstawne: podczas gdy niebo to 3 linie Yang, ziemia to 3 linie Yin, więc nawet jeśli są przeciwne, to jednak sobie odpowiadają. W tej samej kolejności ogień przeciwstawia się wodzie, powietrze gromowi, góra jezioru. Ich wibracje są przeciwne, ale kompensują się, równoważą pozostając przeciwne. Te Trygramy tworzą ośmiokątny cykl, który omówimy w numerze 8.



3 ZALEŻNOŚCI ENERGETYCZNE MIĘDZY LINIAMI

Sześć linii w Heksagramie to sieć energii, które przyciągają się i odpychają, tak jak między siłami Natury. My również czujemy pociąg do miejsc, ludzi, sytuacji nie rozumiejąc jednak, że są całkowicie przeciwne do nas (nie zawsze jest to kompatybilność). Fakt, że coś nas przyciąga, nie oznacza, że ​​jest dla nas stworzone: mysz przyciąga kota, co często jest dla niej fatalne.

C, którzy bardziej dogłębnie studiują Heksagramy, muszą połączyć 6 linii zwracając uwagę na 3 prawa:

- Nieuchwytne linie porównania: pierwsza z czwartą, druga z piątą i trzecia z szóstą, zawsze pozostawiając dwie linie pośrodku (są dwie, ponieważ są lustrem, które oddziela dwie pozostałe; nazywają się nieuchwytnymi). Innymi słowy jest tak, jakbyśmy stali przed osobą między nami dwoma, albo wobec innych dwòch oddzielających nas cieni, dwòch ciemnych i nieznanych stron.
 
- Linie, które pasują: po zidentyfikowaniu nieuchwytnych linii, przyjrzyjmy się uważnie, czy pasują, czy nie, to znaczy, czy są Yin-Yang; w przeciwnym razie, jeśli obie są takie same (dwa Yin lub dwa Yang), zderzają się ze sobą i odrzucają.

- Jeśli tylko jedna linia różni się od pozostałych 5, to jest to linia, która dominuje nad wszystkimi pozostałymi, jest to skarb, coś rzadkiego, tę linię trzeba porównać z innymi.

Studiując myśli przypisane tym liniom, możemy dojść do naprawdę świetlistych, wspaniałych wglądów w siebie, o rozległym i transcendentalnym horyzoncie.

Najstarszą metodą czytania Zmian były patyczki wycięte z rośliny o nazwie Aquilea. Była to bardzo powolna metoda i wymagała pewnej manualnej zręczności w przesuwaniu patyczkòw między palcami. Najczęstszą tradycyjną metodą są więc 3 monety, ponieważ w Ching mamy 3 żywotne energie (Wuji, Taiji i Qi). Monety są okrągłe, z kwadratowym otworem w centrum. Okrągłość reprezentuje twórczą zasadę Yang (Ch'en lub Niebo), podczas gdy kwadratowy otwór symbolizuje zasadę Yin, ograniczoną przestrzeń Ziemi, krainy przyjmowania (K'un). Każdej powierzchni monet przypisano wartość statyczną, dzięki czemu rzucając je otrzymujemy całkowitą sumę, która oscyluje między sześć a dziewięć, a zatem określa, czy linia  jest Yang (nieparzysta, ciągła) lub Yin (parzysta, przerywana).

Na zdjęciu monety po bokach to Yang (wartość 3), a moneta w centrum to Yin (wartość 2).





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz