25. Wu Wang

 

Heksagram 25 – Niewinność

Nieoczekiwany grom na niebie. Nieskazitelność to w szczególności działanie lub niedziałanie zgodnie z potrzebą chwili, sprawiedliwość to ukierunkowanie się na dobro. Wielki człowiek wykonuje swoje obowiązki nie dając się rozpraszać swym lękom czy pragnieniom. Jego dystans daje mu dostęp do zimnej klarowności, możliwości i nieszczęścia docierają do niego bez naruszania jego cennego spokoju.



1
Nie oczekujmy niczego od tego, co robimy, żadnej pochwały, zrozumienia, wdzięczności, uwagi i sukcesu. Po prostu działajmy, dopóki intencja serca jest dobra. To jest pierwotny instynkt i potrafi zabrać nas daleko, przede wszystkim w chwilach najciemniejszych, najtrudniejszych.


2
Słynne powiedzenie „zbierzesz to, co posiejesz” jest prawdziwe, jeśli zastosuje się je do przyczyny i skutku w pierwszej osobie. W trzeciej osobie zbieramy to, co zasiali inni, nigdy nie siejąc, nigdy nie orząc ani nie uprawiając ziemi. Takim typem człowieka może być pasożyt (negatywny) lub obserwator (pozytywny); wyjaśnię na przykładzie: są mewy, które na pełnym morzu wykonują ciężką pracę w poszukiwaniu pożywienia, wielokrotnie nurkują w poszukiwaniu ryb, podczas gdy w porcie inny rodzaj mew czeka na łodzie rybackie i znajduje ryby w dużych ilościach i bez wysiłku.
Tutaj Ching mówią nam, że mamy być też trochę jak te mewy: uczyć się na błędach innych, uczyć się obserwując, jak inni pracują (popularne włoskie powiedzenie mówi: handel kradnie się oczami… to znaczy patrząc, jak pracują eksperci). Spójrzmy na to, co dzieje się w naszej grupie... Jest jak kuter rybacki: czytamy i analizujemy filmy, bajki i całe książki, a potem serwujemy je skondensowane w garści postów; tylko je brać!


3
Nawet jeśli ludzie pozostają stali i wierni, zdarzają się nieoczekiwane i niezamierzone katastrofy, przed którymi trudno będzie się uchronić. Ten rodzaj katastrofy nie jest spowodowany przez nas, ale z obiektywnego powodu. Dlatego w obliczu tej sytuacji musimy pocieszyć siebie od serca i przyjąć postawę szerokiego horyzontu oraz oderwania, zdystansowania. Zawsze zwracajmy uwagę na naszą dobroć, bo ktoś zawsze spróbuje jej użyć; nie należy być tak fałszywie dobrym, aby wierzyć, że jeśli odmówimy naszej dobroci, błądzimy. Chodzi o ducha przetrwania. Od tych, którzy nas wykorzystują, lepiej być z daleka: nie jesteśmy posiłkiem dla rekinów.


4
Są w życiu chwile, kiedy człowiek czuje się zagubiony, kiedy popełnia błędy, jak wtedy, gdy był początkujący, chwile, kiedy wierzy, że wszystko poszło na marne. To normalne; ważne, żeby się nie poddawać, nie ruszać się i wytrwać. To jest chwila niskiego ciśnienia, jak we mgle, nie widać jasno, ale wszystko przeminie, jeśli pozostaniemy szczerzy i niewinni w dążeniu do naszego celu.


5
Czasami jesteśmy uwikłani w negatywne sytuacje. Są one nieuniknione (przyjaciele, współpracownicy, partnerzy, rodzina i krewni). Nasza choroba jest uleczalna bez leków, mòwią Ching. Nie jesteśmy za nią odpowiedzialni, cierpimy z powodu tych ludzi lub wydarzeń tak, jak z powodu przeziębienia, dlatego bądźmy cierpliwi, starajmy się być sami, oddalmy się od tych okoliczności, jeśli to możliwe, a wszystko minie samo. Nie angażujmy się w cudze problemy, nie próbujmy ich rozwiązywać, bo nie są nasze, przytłoczą nas, ponieważ nie należą do nas. W niektórych przypadkach roztropnie jest odsunąć się na bok i nie jest to obojętność - nie zawsze jesteśmy wezwani do uczestniczenia w złu innych, nawet do doradzania im dobra, nie zawsze jest to pożyteczne, poprawne lub wygodne.

6
W życiu bieg wydarzeń często jest przeciwko nam, nie zawsze można uniknąć zła, trzeba nauczyć się sobie z nim radzić. Od tego zależy nasz rozwój. Właściwą drogą jest ocenianie każdej możliwości, a bierne czekanie na nieszczęście nie jest już postawą niewinnych, ale nieostrożnych i nieroztropnych.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz