Numery w I Ching

 


LICZBY W CHING

Ważne jest, aby znać alchemię liczb w chińskiej myśli związanej z Yijing, Księgą Przemian. W myśli chińskiej liczby nie są liczbami, ale emblematami, nie wyrażają ilości, ale jakości rzeczy. Liczba jako symbol pozwala nam obudzić intuicję, której sam język nie jest w stanie wyrazić.
Liczby od 1 do 5 opisują objawienie się bytu w Naturze i z Naturą. Liczby objawiania się lub twórczego tworzenia odpowiadają każdemu z Pięciu Elementów, biorąc pod uwagę ich kolejność objawiania się lub siłę genetyczną: 1 = Woda, 2 = Ogień, 3 = Drewno, 4 = Metal, 5 = Ziemia. Wskazują również zasięg przestrzenny, miejsce, orientację: 1 = Północ, 2 = Południe, 3 = Wschód, 4 = Zachód, 5 = Środek.
W zakresie od Sześciu do Dziewięciu, spotykamy liczby, które opisują rozwój i spełnienie tych żywiołowych ruchów w Naturze, które w związku z tym ucieleśniają pory roku: 6 = zima, 7 = lato, 8 = wiosna, 9 = jesień.
Z kolei Liczby Spełnienia uzyskuje się przez dodanie odpowiedniej liczby Elementu do liczby Pięć. Na zdjęciu wystarczy dodać Element z boków do centralnego 5: 1 + 5 = 6, 3 + 5 = 8, 2 + 5 = 7, 4 + 5 = 9. A teraz kolej na ich symbolikę osobno, jeden po drugim ...

°°°


YI - NUMER 1

„Tao, które można określić jako Tao, nie jest prawdziwym Tao.” 

- Laozi, „Dadejing The Book of the Way and Virtue” -

To zdanie jest sprzeczne, ponieważ jeśli prawdziwego Tao nie można zdefiniować, nawet ta myśl - będąca definicją -  jest fałszywa. Innymi słowy, tworzony przez nas obraz niewyobrażalnego, Nicości, już jest czymś. I tak oto mamy idealną symbolikę absolutnej liczby 1 (gdyby 1 była absolutna, istniałaby tylko 1)
Jedność jest punktem, linią prostą (oś), sferą. W Jedności współistnieje niewyrażona i niezróżnicowana Całość, od której z konieczności pozostanie wyodrębniona; w tym sensie jest Pełnią, Kompletnością, czyli Doskonałością.
Jedyność jest połączona z figurą Nieba (TIAN) i przez analogię z Ojcem. Tak jak Ojciec, Numer 1 daje człowiekowi tchnienie życia (IQ), ducha (SHEN) i utrzymuje go w jego integralności jako jednostkę, w jego Jedności (YI).
Numer 1 jest uważany za liczbę męską, aktywną i materialną zasadę stworzenia. Nazywany również głównym napędem. Jeden jest źródłem tego, co istnieje, tego, co jest inne niż Jedność: emanują z niego formy, wymiary, kolory, kierunki, przestrzeń, a więc czas, a więc różnorodność.

ER - NUMER 2

„Droga stworzyła Jedność, Jedność stała się Dwoma, Dwa stało się Trojgiem, Trzy stworzyła Dziesięć Tysięcy Istot.”  

- Laozi - „Daodejing – Księga Drogi i Cnoty” -

Tao składa się z dwóch aspektów, Yin i Yang, dwóch przeciwstawnych, ale uzupełniających się bytów, które są regulowane przez wzajemną relację współistnienia - jeden nie może istnieć bez drugiego. Podobnie jak w przypadku cienia i światła, tego, co nisko i wysoko, tego, co z tyłu i z przodu, zjednoczenia i separacji, te dwie zasady nigdy nie występują oddzielnie.
Jeśli oprócz Tao, liczba 1 jest także wyrazem Nieba (TIAN), wielkiego Yang, to liczba 2 identyfikuje swoje przeciwieństwo, Ziemię (TI), wielki Yin. Podczas gdy dwoistość jest wymagana do powstania życia żywych gatunków, które rozmnażają się płciowo, jest ona również postrzegana w swoim negatywnym znaczeniu jako przeciwieństwo doskonałej i jednoczącej liczby Jeden. Polaryzacja może również powodować konflikty i niezgodę. 
W pozytywnej walencji Dwójkę można uznać za kobiecą, intuicyjną i odpowiadającą instynktowi opiekuńczemu. W negatywnej wartościowości Dwójka może być chciwa, dusząca i frustrująca (ponieważ chce być jedynką poprzez eliminację drugiego).


SAN - NUMER 3

Trzy uważa się za liczbę mocy twórczych. W ezoterii i mistycyzmie reprezentuje trójkąt, różne triady, moce duszy, a w Ching 3 to linie, które tworzą 8 głównych trygramów. W Ching każda z tych linii ma bardzo specyficzny wymiar: niebo w górze (ma wartość 1), ziemia w dole (ma wartość 2), a pośrodku istota (1 + 2 = 3), a więc Człowiek w wyniku połączenia Nieba i Ziemi. To połączenie ciała, duszy i ducha. Numer 2, który ryzykuje wycofanie się w związek dwojga, w numerze 3 jest wezwaniem do komunii z osobą trzecią, z tym innym, jak w parze (2), która jest wezwana do prokreacji (3, czyli dziecko). Numer 3, ze względu na swoją dziwną naturę, może również przyjąć walencję Yang, Nieba, wartości Męskiej i przeciwstawić się wartościowości Numeru 2, parzystej Yin, Ziemi, wartości Żeńskiej.

SI - NUMER 4

W Ching 4 jest siłą cykliczną, jest całkowitym ruchem koła, cyklicznością pór roku. W kulturze głównie chłopskiej, takiej jak ta, w której rodzi się mentalność Ching, wyznacza czas. Lato można łatwo zidentyfikować ze stanem Maksymalnego Yang (TAIYANG), Zimę ze stanem Maksymalnego Yin (TAIYIN). Ten cykliczny ruch tworzy etapy pośrednie, w których jeden stan nie jest jeszcze wyczerpany, a drugi rośnie, co generuje Mały Yang (SHAOYANG), Wiosnę i Mały Yin (SHAOYIN), Jesień, a więc związane z materią i Ziemią, w szczególności w swojej ewolucji, 4 ucieleśnia poczucie czasu.
W chińskiej numerologii (podobnie jak w innych językach orientalnych) słowo „cztery” jest homonimem słowa „śmierć” i dlatego liczba ta jest uważana przez nie wtajemniczonych za niefortunną, podczas gdy w rzeczywistości oznacza koniec cyklu. Symbolicznie liczba 4 przywołuje na myśl kwadrat (jej ideogram oznacza również zamknięcie, ograniczenie), delimitację przestrzeni i jej identyfikację w czterech kierunkach, w czterech punktach kardynalnych: Południe, Północ, Wschód i Zachód; tu 4 uosabia znaczenie przestrzeni.


WU - NUMER 5

Liczba 5 znajduje się w centrum, ma 4 cyfry przed (1-4) i 4 po (6-9); pierwsze 4 to ruch Jedności (1) do zorganizowanego świata (4), a kolejne 4 cyfry wychodzą od świata stworzonego (6) do granicy dostępnej dla ludzkiej wiedzy (9). Numer 5 jest w tym przypadku uważany za przejście, pośrednika, nazywamy go mostem (łac. ponte - pontefice), papieżem i faktycznie w Tarocie jest to Papież, podczas gdy w kulturze wschodniej jest to Cesarz, gdy maksymalna Yang (liczba 3) osiąga maksymalną Yin (Numer 2). Numer 5 to wartość Elementu Ziemi w cyklu Pięciu Elementów, a Ziemia pozostaje w centrum, w którym oddziałują inne Elementy. Tak jak 5 witalnych organów (ZANG) działa w naszym ciele (Ziemi): serce, nerki, płuca, wątroba i śledziona.


LIU - NUMER 6

Numer 6 reprezentuje twórczą energię, która jest aktywowana przez Yin (2) i Yang (3), kiedy się krzyżują (2x3 = 6). Sześć to obwodowe punkty kontrolne energii, które łączą się z meridianami, wznoszą się i opadają; są również wizualizowane jako lot 6 smoków, które reprezentują nasze wewnętrzne moce, a które rosną cyklicznie. W Ching ten ruch jest wyrażony przez 6 linii każdego heksagramu. Odpowiadają one punktom energetycznym zwanym też kanałami i są gęstą siecią połączeń o symetrycznym przebiegu między prawą a lewą stroną; w nich płynie Qi, Energia Witalna, Oddech, Prana.
Głównych kanałòw energetycznych w naszym ciele, które umożliwiają przepływ energii życiowej, jest 12 i dzielą się one na dwie grupy. Pierwszych 6 ma wznoszącą się energię Yin. Mają one wytwarzać, regulować i przekształcać Qi. Drugie 6 ma opadającą energię Yang. Ich celem jest odbieranie, wchłanianie, rozkładanie Qi: podstawa zostaje zachowana, a to co zbędne, wyeliminowane.


6 meridianów Yin:
płuco- metal
śledziona - ziemia
serce - ogień cesarski
nerka - woda
wątroba - drewno
osierdzie (mistrz serca) - ogień ministerialny

6 meridianów Yang:
jelito grube - metal
żołądek - ziemia
jelito cienkie 
pęcherz - woda
pęcherzyk żółciowy - drewno
San Jiao (triple burner)

Lot smoka to seria ćwiczeń mających na celu skupienie się na punktach energetycznych, aby je rozobudzić. 

W celu uzyskania dalszych informacji:

- Georges Charles "Qi Gong i energia witalna - praktyki taoistyczne długiego życia"
- Jean-Luc Saby "Dao Yin Fa Qi Gong - Tom 1


QI - NUMER 7

Jest to liczba doskonałości Yang widziana w jej „przestrzennym” centralnym położeniu poprzez konstelację Wielkiej Niedźwiedzicy. Składa się z pełnej orientacji przestrzennej (4 = Północ, Południe, Wschód i Zachód), z przecięcia osi (2 = Zenit i Nadir) i z końcowego oparcia środka lub punktu narodzenia (1, ogon, najjaśniejsza gwiazda Wielkiej Niedźwiedzicy). Ta konstelacja jest światłem, które wita ciemność. W kwadratowej przestrzeni znajdujemy cykl doskonałości Yin: 4x7 = 28 liczba cyklu księżycowego, kobiecej menstruacji, ciemności, która wita światło.
Jest to jedna z niewielu grup gwiazd wymienionych w Biblii (Job 9:9; 38:32 - Orion i Plejady). Wielka Niedźwiedzica obraca się między Wegą a Gwiazdą Północną i w przeszłości działała jako rodzaj kompasu wskazującego inny kierunek o każdej porze roku, a sekwencja kwadratów, które tworzą gwiazdy, jest powiązana z ośmioma trygramami, podstawami Ching. Siedem gwiazd Wielkiej Niedźwiedzicy oraz Vega i Polar, dają początek Ki dziewięciu gwiazd, kolejnemu chińskiemu systemowi oceny wibracji energii w Naturze.


BA - NUMER 8

Ósemka dla Ching jest cyfrą esencjalną. Chociaż 8 w kulturze chińskiej jest uważane za dobry omen, w chińskiej numerologii nie przypisuje się jej szczególnego znaczenia. Z wyjątkiem Ching, gdzie przy użyciu całych linii i linii łamanych, powstaje kombinacja trygramów i osiem podstawowych struktur, które numerologia Yijing identyfikuje jako Osiem Niebiańskich Energii (BAGUA): Niebo, Jezioro, Ogień, Grom, Wiatr, Woda, Góra, Ziemia. Te osiem połączonych trygramów daje początek 64 heksagramom, które składają się na Księgę Przemian.
Każdy trygram jest powiązany z jednym z ośmiu punktów kardynalnych. Ale uważajmy: znajdują się one w pozycji przeciwnej niż w kulturze zachodniej, tj. południe w górę, północ w dół, zachód po prawej i wschód po lewej. W konsekwencji i inne kierunki boczne również zmieniają położenie. Z tej obserwacji powstaje osiem trygramów, które rządzą uniwersalnymi prawami, porządkiem świata, zjawiskami Natury i człowiekiem.


JIU - NUMER 9

Jest to liczba, która symbolizuje granicę wiedzy. Poza dziewiątką nie ma innej liczby, trzeba łączyć 1 i 0, aby rozpocząć nowy cykl (10). Dziewiątka zamyka cykl doczesny i materialny, poza tym jest boskość i wieczność, dlatego jest portalem: istnieje akceptowany w matematyce kabalistyczny dowód czy pròba 9 (casting out nines)...


Przykład: 1902 × 1964 = 3 735 528
rozkłada się kabalistycznie:
1902 → 1 + 9 + 0 + 2 = 12 → 1 + 2 = 3
1964 → 1 + 9 + 6 + 4 = 20 → 2 + 0 = 2
3735528 → 3 + 7 + 3 + 5 + 5 + 2 + 8 = 33 → 3 + 3 = 6
Pròba polega na skrzyżowaniu pierwszego i drugiego: 3x2 = 6

Liczba 9 jest więc Sądem Ostatecznym, progiem do Zera, Nieskończoności lub Nicości.

Pamiętamy symbolikę liczby 7 - to Wielka Niedźwiedzica (7 gwiazd) obracająca się między Gwiazdą Polarną a Wegą, a więc 9 gwiazd, ktòre odpowiadają 7 otworom, przez które poznajemy świat materii i kontaktujemy się z otoczeniem (2 oczu, 2 uszu, 2 nozdrza i usta) oraz 2 otworom do usuwania rezultatu każdej syntezy (cewka moczowa i odbyt). Więc jest to 9 porównane do pałacu z dziewięcioma drzwiami lub dziewięcioma pokojami według tradycyjnej medycyny chińskiej. Dziewiątka pozostaje również symbolem uniwersalnej energii i harmonii, zrodzonej z obserwacji skorupy żółwia, która wyłoniła się z wezbranej rzeki zagrażającej miastu. Ten magiczny kwadrat nazywa się „Lo Shu”. 5 pośrodku to ziemia (środek liczb od 1 do 9), podczas gdy obracające się wokół niej liczby to cykle, przemienność liczb parzystych i nieparzystych w peryferyjnych kwadratach, interpretowana jako harmonijna przemienność Yang i Yin. W starożytnych Chinach kwadrat ten był inspiracją do projektowania świątyń i miast podzielonych na sektory 3×3 (bloki w dzielnicach miast). Zabawne jest to, że siatka matematyczna, w której suma liczb w każdym rzędzie, kolumnie lub przekątnej jest taka sama, zawsze będzie równa 15. Magiczna suma 15 jest interpretowana jako czas trwania każdego z 24 cykli chińskiego roku słonecznego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz