8 trygramów, 8 nieśmiertelnych, 8 sił

 

NIEBO PRZEDNIE 
8 SIŁ, 8 TRYGRAMÓW, 8 NIEŚMIERTELNYCH

W Ching wyròżnia się 8 sił. Są one reprezentowane przez pierwsze 8 trygramów (niebo, jezioro, ogień, błyskawica, ziemia, góra, woda i wiatr). Każda z nich jest reprezentowana jako rodzina, ponieważ nawet pierwotne siły Yin i Yang (kobieca i męska), kobieta i mężczyzna, tworzą rodzinę (matka i ojciec, potem córki i synowie, siostry i bracia ... itd.). Ale te siły nie są jak bogowie greckiego Olimpu, w którym inkarnują się postacie, są to raczej funkcje i ruchy, które żyją w każdym z nas, a zatem prawdziwie introspektywna i psychologiczna reprezentacja wewnętrznych ruchów naszej psychiki.


Zhang Guo Lao
DUCH TWÓRCZY YANG

Zhang Guo to fangshi (方士 okultysta-alchemik); żył jako pustelnik w górach Shan Xi w czasach dynastii Tang. Regularnie odrzucał zaproszenia na Dwòr panującej dynastii i zmarł nagle w dniu, w którym w końcu zgodził się przyjąć zaproszenie. Wśród jego magicznych mocy była niewidzialność oraz możność picia bardzo silnych trucizn bez uszczerbku na zdrowiu.
Był miłośnikiem wina. Potrafił tworzyć likiery z prostych ziół. Był jednym z 8 nieśmiertelnych, pozostałych 7 piło jego produkty, wierząc, że mają właściwości lecznicze. Przedstawiany jest jako brodaty starzec o żywym spojrzeniu, czasem w "literackiej" czapce ozdobionej piórem feniksa. Zawsze nosił na plecach wydrążony bambus, z którego wychodzą dwa wygięte patyki (instrument perkusyjny). Podróżował na niestrudzonym mule, zdolnym codziennie pokonywać setki lig. Ten nieśmiertelny przedstawia symbolicznie trygram Ching siły twórczej Nieba.


MOC TWÓRCZA
Trygram Nieba

Zasada wyższości. Twórca.
Odpowiada mu głowa.
Symbolizuje lidera, tego, który rządzi.
„Ch'ien” jest ojcem pozostałych trygramów.



He Xian Gu
WIELKA DUSZA RECEPCYJNA YIN

Jedyne bóstwo żeńskie wśród Ośmiu Nieśmiertelnych (płeć innego Nieśmiertelnego, Lán Cǎihé, to hermafrodyta, pozostali są płci męskiej). Jest wróżką czuwającą nad domowymi paleniskami. Kiedy skończyła 14 lub 15 lat, we śnie ukazała się jej boska postać i poradziła jej, aby jadła proszek z masy perłowej, a wòwczas jej ciało pozostanie ulotne i wieczne. He Xian Gu postąpiła zgodnie z radą i wkrótce potem zdecydowała pozostać dziewicą. He Xian Gu jest przedstawiana jako pełna wdzięku dziewczyna, niosąca na jednym ramieniu długą zakrzywioną łodygę lotosu, zakończoną torebką kwiatową lub nasienną. Ta magiczna łodyga lotosu jest w stanie leczyć wszelkie dolegliwości fizyczne i psychiczne. Reprezentuje trygram Ching siły receptywnej Ziemi.


MOC RECEPCYJNA
Trygram Ziemi

Reprezentuje początek i porzucenie. Jest otwarty i chroniący.
Symbolizuje wazon, zawarty w nim kształt, ziemię gotową do zapłodnienia przez niebo.
Odpowiada mu żołądek.
„Kun” jest matką pozostałych trygramów.


Lu Dong Bin
SIŁA WOLITYWNA, RUCH I STYMULACJA 

Lu Dong Bin, jeszcze w młodym wieku, pojechał do stolicy, aby zdać egzaminy państwowe. W połowie drogi postanowił zatrzymać się i zjeść coś w tawernie. W oczekiwaniu aż gospodyni ugotuje mu żółte proso, zaczął rozmowę z mnichem taoistą, za którym ukrywało się bóstwo zdecydowane go nawrócić. Lu bardzo stanowczo obstawał przy swoim zamiarze zrobienia kariery, dlatego dzięki swoim magicznym mocom bòstwo sprawiło, że ​​Lu zasnął, a we śnie przeżł całe swoje życie, wizję tego, co by było, gdyby udał się do stolicy. Życie pełne sukcesów, ale i nieszczęść, które doprowadzają go do chęci powrotu do domu, ale wchodzi w negocjacje z buntownikami i zostaje przez nich skorumpowany. Wraz ze swoim powrotem do domu odkrywa, że ​​jego żona go zdradziła i gdy zaczyna się mścić, zostaje aresztowany pod zarzutem zdrady stanu. Zostaje wygnany do odległej krainy i w drodze na wygnanie z dwójką swych dzieci zostaje uwolniony przez litościwych strażników. Szukając schronienia w chatce zostaje napadnięty przez zbójcę, który zabija jego i jego dzieci. 
Kiedy Lu Dong Bin się budzi, proso jest gotowe. W ciągu kilku minut był w stanie zrozumieć próżność swoich marzeń o chwale i bogactwie i postanawił pójść za taoistycznym mnichem w góry. Ten sen jest znany jako „Sen żółtego prosa”. 


MOC RUCHU
Trygram Błyskawicy

Reprezentuje symbol wzrostu i ruchu.
Jego godłem jest błyskawica. Reprezentuje witalną formę, która budzi się i podnieca.
Jego energia wyraża się zarówno w miłości, jak i w pracy.
Odpowiada mu stopa.
„Chen” jest; najstarszy syn Nieba i Ziemi.


Han Xiangzi

WRAŻENIE, UCZUCIE I INSTYNKT

Jeden z ośmiu Nieśmiertelnych był ulubionym uczniem Nieśmiertelnego Lü Dongbin. Podczas połowu ze swoim panem spadł z drzewa i stał się Nieśmiertelny. Chętnie wędrował pośròd Natury czarując fletem ptaki, a nawet dzikie zwierzęta. Miał również moc natychmiastowego wyhodowania pięknych roślin na niewielkiej ilości ziemi. Nie miał pojęcia o wartości pieniądza, dlatego go trwonił.


MOC PENETRUJĄCA
Trygram Wiatru

Jest to delikatna siła, która przenika wszędzie, ale może być również przyczyną rozpaczy.
Czasami jest nieprzyjazna i może marnować energię.
Odpowiada mu udo.
„Sun” jest córką Nieba i Ziemi.


Zhongli Quan
MĄDROŚĆ, ŚWIADOMOŚĆ, TRANSCENDENCJA

Jest to pierwszy z Ośmiu Nieśmiertelnych i przywódca grupy, był generałem armii w czasach dynastii Han, a po zestarzeniu się zamieszkał jako pustelnik w górach Yang Jiao. Był w stanie zamienić miedź w srebro za pomocą narkotyku, a następnie rozdawał swój cenny metal ubogim. Pewnego dnia niebiański żuraw przeniósł go do raju nieśmiertelności. Jego głównym atrybutem jest wachlarz, który służy do polowania na złe stworzenia, a także do budzenia dusz zmarłych. Zhongli Quan w drugiej ręce trzyma również brzoskwinię nieśmiertelności lub magiczny grzyb długowieczności, a nawet owoc zwany „ręką Buddy”, Citrus digitata (cytrusową digitatę), symbol dobrobytu.



MOC SPOKOJU
Trygram Góry

Jest to symbol ciszy, połączonej z siedzeniem i medytacją.
Oznacza zatrzymanie się lub ochronę przed niebezpieczeństwem inwazji, przeciw przeszkodom, które uniemożliwiają nam postęp.
Odpowiada mu ręka.
„Ken” to najmłodszy syn Nieba i Ziemi.


Lan Cai He
PRAGNIENIE, EMOCJA, RADOŚĆ

Wiek i płeć Lan Cai He są nieznane. Bóstwo może być hermafrodytą, ale w swojej najbardziej znanej postaci jest zniewieściałym chłopcem z bambusowym koszem kwiatów. Jest najmniej znanym z Ośmiu Nieśmiertelnych i uważany jest za patrona kwiatów. Nosi tylko szorty i  lekkie koszulki zimą, a ciężką kurtkę i długie spodnie latem. Chodzi z jedną stopą bosą, a drugą obutą. W ręku trzyma motykę i czasami jest przedstawiany w towarzystwie jelenia trzymającego w pysku święty grzyb.


MOC RADOŚCI 
Trygram Jeziora

Kojarzy się z przyjemnością, a co za tym idzie z chęcią rozmnażania się.
Tui, „jezioro”, łączy się też z zachodem i jesienią i może także oznaczać upadek, rozpad.
Odpowiadają mu usta.
„Tui” to najmłodsza córka Nieba i Ziemi.


Li Ti Guai
INTUICJA, PODŚWIADOMOŚĆ, IRRACJONALNOŚĆ

Jest jednym z najpopularniejszych z Ośmiu Nieśmiertelnych. Jest opisywany jako porywczy i rozdrażniony, ale także niezwykle hojny w stosunku do biednych, chorych i potrzebujących. Ich cierpienia łagodził specjalnym lekarstwem ekstrahowanym z jego tykwy. Symbolizuje medycynę, a jego wizerunek był używany jako symbol chińskich aptek.
Legenda głosi, że zanim został Nieśmiertelnym, Li Ti Guai był bardzo atrakcyjnym mężczyzną. Został wezwany przez Laoziego w góry Długowieczności, aby spotkać się z innymi Nieśmiertelnymi. Przed odejściem powiedział swojemu uczniowi, aby czekał siedem dni na jego powrót. Gdyby nie wrócił w tym czasie, co oznaczałoby, że Li Ti Guai stał się Nieśmiertelnym, Li Ching miał spalić jego ciało. Ale po około sześciu dniach uczeń został zmuszony do powrotu do domu, by odwiedzić swoją chorą matkę, która znalazła się na skraju śmierci i przed czasem spalił ciało nauczyciela.
Kiedy duch Li Ti Guai powrócił i znalazł swe ciało spalone, wyruszył na poszukiwanie innego ciała, w którym mógłby się zatrzymać, ale znalazł tylko zwłoki kulawego i ohydnego żebraka, który umarł z głodu. Z "braku laku" dusza schroniła się w tym, co znalazła i od tego dnia Li Ti Guai wbrew sobie żył w tym chorym ciele. Wyglądał jak obdarty i kulawy żebrak trzymający pielgrzymi bukłak zawierający jego magiczne lekarstwa, a w drugiej żelazną laskę, na której się opierał. W trakcie swoich wędrówek po ziemi zawieszał ponoć swoją manierkę nad szparą w ścianie, a po magicznym skurczeniu się do rozmiarów żaby, chronił się nocą w jej środku, aby tam zasnąć. Następnego dnia magicznie powracał do normalnych rozmiaròw. Jego żywotny duch mógł dowolnie porzucać cielesne powłoki i przyoblekać eteryczną i bezkształtną naturę.


MOC NIEBEZPIECZEŃSTWA
Trygram Wody

Woda zwilża i dlatego odżywia, ale może również powodować gnicie.
Jej symbolami są studnia i rów.
Oznacza zaprzestanie działalności i niebezpieczeństwo stagnacji.
Odpowiada mu ucho.
„Kan” to środkowe dziecko, między Niebem a Ziemią.



Cao Guojiu
INTELEKT, SUMIENIE, RACJONALNOŚĆ

Młodszy brat Cao był tyranem, ale nikt nigdy nie odważył się podnieść przeciw niemu buntu z powodu jego wysoko postawionych znajomych, nawet po tym, jak zabił człowieka. Cao Guojiu był tak pełen smutku i wstydu z powodu poczynań brata, że ​​porzucił swoją posadę i uciekł, stając się pustelnikiem. Pierwsi dwaj Nieśmiertelni, których spotkał, zaproponowali mu wkrótce dołączenie do grupy i dali mu przepis na nieśmiertelność. Został wybrany i uczyniony Nieśmiertelnym przez pozostałych Siedmiu, którzy zajmowali siedem z ośmiu jaskiń Górnych Sfer i szukali ósmego godnego towarzysza. Ma w ręku kastaniety (jego główny atrybut), ale czasem też packę na muchy.


MOC JASNOŚCI
Trygram Ognia

Reprezentuje światło, które sprawia, że ​​wszystko lśni. Oznacza poświęcenie i pasję.
Jest symbolem chwały, sławy i oznacza doskonałe umiejętności.
Przedstawia wojnę, broń i rwące prądy.
Odpowiada mu oko.
„Li” jest środkową córką, między Ziemią a Niebem.
W Trygramie Ognia ☲ zewnętrzne linie Yang reprezentują płomienie, światło i ciepło, podczas gdy środkowa linia Yin reprezentuje ciemną stronę Ognia: paliwo.


NIEBO TYLNE
8 Nieśmiertelnych, a z nich 8 trygramów, które również tworzą osiem sił Natury, jest podwójnym odbiciem 4 głównych punktów, na których rozprzestrzenia się 8 wiatrów lub duchów, które determinują pogodę na naszej planecie (na Zachodzie: róża wiatrów). „Osiem wiatrów” podsumowuje wir istnienia: w buddyzmie są to przeciwstawne okoliczności dobrobytu i upadku, honoru i hańby, pochwały i potępienia, cierpienia i przyjemności. W rzeczywistości 5 elementów, a raczej form, w których materializują się Nieśmiertelni i duchy w Naturze, wiąże się tą całością.



BA - NUMER 8

Ósemka dla Ching jest cyfrą esencjalną. Chociaż 8 w kulturze chińskiej jest uważane za dobry omen, w chińskiej numerologii nie przypisuje się jej szczególnego znaczenia. Z wyjątkiem Ching, gdzie przy użyciu całych linii i linii łamanych, powstaje kombinacja trygramów i osiem podstawowych struktur, które numerologia Yijing identyfikuje jako Osiem Niebiańskich Energii (BAGUA): Niebo, Jezioro, Ogień, Grom, Wiatr, Woda, Góra, Ziemia. Te osiem połączonych trygramów daje początek 64 heksagramom, które składają się na Księgę Przemian.
Każdy trygram jest powiązany z jednym z ośmiu punktów kardynalnych. Ale uważajmy: znajdują się one w pozycji przeciwnej niż w kulturze zachodniej, tj. południe w górę, północ w dół, zachód po prawej i wschód po lewej. W konsekwencji i inne kierunki boczne również zmieniają położenie. Z tej obserwacji powstaje osiem trygramów, które rządzą uniwersalnymi prawami, porządkiem świata, zjawiskami Natury i człowiekiem.





8 STANÓW ZMIAN WEWNĘTRZNYCH 

W centrum widzimy siłę dualności, Yin-Yang. Wokół niej rozwija się osiem sił lub ruchów Istoty, po chińsku nazywa się to Pa kua lub Ba gua, złożonych z ośmiu trygramów, które do tej pory wymieniliśmy i wyjaśniliśmy na poziomie mitologicznym.
Słowo Pa gua etymologicznie oznacza Pa (osiem) i gua (mutacje). Trygramy mają wiele znaczeń, ale można powiedzieć, że ogólnie symbolizują przepływy energii, które przecinają świat i mogą wpływać na ludzkie życie. Istnieje wiele sposobów porządkowania trygramów. Ten, który opracowujemy, wskazuje na poszukiwanie wewnętrznej orientacji, na odkrycie wewnętrznego ruchu naszej duszy.
Jeśli przyjrzymy się bliżej wykresowi, rozważymy symboliczną reprezentację jednostki rodzinnej, ale połączymy ją z psychicznym potencjałem naszej duszy: 
Ojciec (Niebo) jest częścią racjonalną, szefem (głowa), jest tym, który idzie na południe, działaniem, w kierunku świata materialnego, szuka relacji, podczas gdy 
Matka, będąca Naturą (Ziemia) jest północą, orientacją duchową, światłem polarnym, światłem duszy, a w związkach szuka stabilności uczucia, które nas odżywia (dlatego pasuje do brzucha). Trzy są moce duszy; pasywne (3 córki) lub aktywne (3 synowie); jeśli córki (Yin) skłaniają się w stronę Ojca (Yang), to vice versa synowie (Yang) skłaniają się w stronę Matki (Yin). 
Córki są potencjałami uczucia (najstarsza), emocji (średnia) i namiętności (najmłodsza). Synowie są władzami sumienia (najstarszy), zrozumienia (średni) i rozumu (najmłodszy).
Najstarsza córka działa w moralności (biodra są symbolem prawości), środkowa córka w zwyczajach (oko ma widzieć, jak robić dobrze), najmłodsza w twórczości (usta to symbol słowa i największe dzieło ludzkości). 
Najstarszy syn działa w teorii (stopa jest narządem ruchu, wszystkie teorie muszą chodzić, aby się zrealizować), środkowy syn w improwizacji (tu narządem jest ucho, które potrafi słuchać ruchów, aby podążać za nimi w sposób naturalny), a najmłodszy syn szuka sensu (ręka jest tą, która bierze, chwyta sens). 
Jak widać są to zachowania i postawy psychologiczne, siły duszy. Cztery strony są wewnętrznymi punktami odniesienia, które prowadzą nas w poznawaniu siebie.


8 TRYGRAMÓW I MOCE PSYCHICZNE

Widzieliśmy wcześniej, jak 8 podstawowych trygramów jest kodem, w którym możemy ponownie odczytać wewnętrzne ruchy duszy. Jung pojął naszą aktywność psychiczną w jej podwójnej modalności aktywnej i pasywnej, męskiej i żeńskiej (animus i anima), Yang i Yin. To nic innego jak prawo dualności, według którego cała Natura się opiera i porusza. Pomyślmy na przykład o zależności, jaka istnieje między trygramami Yang, które mają wewnętrzny ruch głównie Yin i odwrotnie, tak jak w naszym ciele krzyżuje się nasze pole widzenia, a część kory funkcjonuje po lewej stronie i odwrotnie. Prawdziwa równowaga psychologiczna ma miejsce wtedy, gdy mężczyzna rozwinął również swoją Yin, żeńską część psychiczną, a kobieta jej męską psychikę. To posiadanie pełniejszej wizji innego, inności, kompletności.



BA GUA

Ba oznacza osiem, Gua oznacza liczbę.
Znaczenie Bagua (ba gua) to zatem osiem liczb, czyli osiem energii, które do tej pory przejawiały się poprzez 5 elementów. Istnieją dwie wersje Bagua, które różnią się zasadniczo układem trygramów, a zatem różnymi obszarami wpływów.  
Pierwszą niebiańską sekwencją lub Przednim Niebem jest doskonała równowaga sił, idealna, statyczna sytuacja (bardzo podobna do tego, co chrześcijanie rozumieją przez raj). Cechą charakterystyczną tej konfiguracji jest to, że reprezentuje energie, ale nie sposób, w jaki oddziałują lub poruszają się w czasie. Ta charakterystyka odpowiada Drugiej niebiańskiej sekwencji lub Tylnemu Niebu, całemu rozwojowi energii, które działają jak cykl, dynamiczny. Ta konfiguracja przedstawia to, co dzieje się teraz, więc jest w ruchu w czasie. Jest to żywy wzór odwiecznego następstwa narodzin, śmierci i odrodzenia.
Bagua Przedniego Nieba jest używana w Chinach do projektowania cmentarzy, a Bagua Tylnego Nieba do projektowania siedzib dla żywych.
Ogólna koncepcja Yin i Yang jest reprezentowana odpowiednio przez bardziej szczegółowe pary uzupełniających się przeciwieństw:

- Niebo i Ziemia, które są głównymi biegunami na poziomie kosmologicznym
- Woda i Ogień, z których interakcji powstają i od których zależą wszystkie cykle życia
- Góra i Jezioro, które reprezentują energie najwolniejsze i najsilniejsze, takie jak energie geologiczne
- Grzmot i Wiatr, które następują po sobie szybko, jak w zjawiskach meteorologicznych

Stała interakcja między Yin i Yang w nieskończoności swych przejawów generuje życie, a zatem wszystkie naturalne cykle, które rozwijają się zgodnie z sekwencją.



OSIEM TRYGRAMÓW CHING

Konieczne jest zapamiętanie tych 8 trygramów, są one schematem matematycznym w ruchach Ching. Jeśli następnie skojarzymy je z ruchami Księżyca i Natury, stają się one obrazem w przestrzeni i rytmem w czasie.

- Niebo i Ziemia są powyżej i poniżej, południe i północ, Księżyc w pełni i czarny Księżyc w nowiu, doskonale odpowiadają zarówno pełni światła (Yang), jak i pełni ciemności (Yin), w pierwszym przypadku wszystkie linie są całe, w drugim wszystkie linie są przerwane.

- Ogień i Woda są po stronie wschodniej i zachodniej, wschód i zachód słońca, Księżyc przybywający i ubywający, w pierwszym przypadku przerwana linia w środku tworzy łono ciepła, a w drugim przypadku cała linia w środku dodaje płynności wodzie.

- Jezioro i Wiatr to krawędzie lub górne rogi, maksymalne stężenia Wody i Ognia (ducha, powietrza), jedno jest odbiciem drugiego, w jeziorze odbija się niebo.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz