17. Sui

 

 GUOYI360.COM/


1
Nie otwieraj swojego serca, dopóki nie będzie pełne, w przeciwnym razie wypełnisz je rzeczami, które nie należą do ciebie i staniesz się kimś innym.
Ching dzisiaj pozostaje w heksagramie 17 (Sui, następstwo, kontynuacja), ponieważ podążamy ścieżką rozwoju i odkrywania Jaźni, Ego i Ja (psychicznej trójcy osobowości). Ten heksagram mówi nam, że musimy dokonać jakościowego skoku na różnych etapach. Przeanalizujmy pierwszą linię mobilną: wyjście z domu, to otwarcie się na drugiego, musimy pozostać w kontakcie ze światem (z różnych powodów), relacje są zatem nieuniknione, ale Ching każe nam się najpierw przygotować, mieć mocne zasady, aby się nie poddawać, mieć silne przekonanie, że nie należy podążać za zasadami stada. Porównanie z innymi jest konieczne, aby mieć orientację, zdecydować się na zaangażowanie, zakwestionować naszą perspektywę i znaleźć inne. Dzięki naszym silnym zasadom możemy komunikować się ze wszystkimi. Możemy opuścić pałac i pozostać w domu naszego serca, naszych zasad.


2
„Jesteśmy krasnoludami na ramionach gigantów.”
To zdanie, rozumiane psychoanalitycznie, jest niepokojąco piękne, a dzisiejsza Ching przenosi nas z powrotem do tej medytacji, drugiej ruchomej linii heksagramu Sui 17: Jesteśmy Krasnoludami (domniemanymi dorosłymi) na (nieświadomych) ramionach Olbrzymów (dziecka, którym byliśmy). Dzieciństwo zawsze pozostaje utraconym rajem, do którego można wrócić jak łosoś. Jeśli nie przyjmiemy tego dziecka, odwrócona zostanie nieświadoma projekcja: będziemy wielcy, dorośli, poważni, sztywni (olbrzymy) na ramioncha krasnoludów (nasze urazy, fobie, urojenia, występki, nerwice). Jeśli przywiążemy się do dziecka, nigdy nie zobaczymy w nim dorosłego. Musimy porzucić stan dziecięcy, a nie jego istotę. Jezus powiedział: jeśli nie staniecie się jak dzieci (tj. obecni tu i teraz), nie wejdziecie do królestwa niebieskiego (czyli naszej świadomości, wewnętrznej nieświadomości). Heksagram „Sui” zachęca nas do pójścia wprzòd, do kontynuowania, ale wracając, by wziąć to dziecko, którym byliśmy, za rękę i powiedzieć mu: chodź, nie bój się, poza mną nie ma innych duchów w ciemnym pokoju.

3
Dopóki nie będziesz rozsądny, dopòki nie zaczniesz trzymać się z daleka od głupcòw - nawet ze współczucia nie jest dobrze pozostawać z nimi zbyt długo, ponieważ nigdy nie zrozumieją twoich dobrych intencji - ich negatywność ostatecznie zwycięży nad twoją dobrocią.
To zdanie Ching jest emblematyczne. Trzecia linia heksagramu 17 umieszcza nas po drugiej stronie ścieżki: wcześniej było odnalezienie wewnętrznego dziecka zagubionego w naszym dzieciństwie (dziecko negatywne), a teraz Ching mówi nam, że jeśli nie znajdujemy wewnętrznego dziecka, powód jest jeden: jesteśmy przywiązani do beztroskiego, nieco głupiego młodzieńca, jakim wszyscy byliśmy. Aby się rozwijać, musimy być w stanie porzucić marzenia lub iluzje młodości. Ta strata okazuje się pozytywna, to sztuka dorastania.
Z młodości musimy zachować siłę determinacji. Dobra wola często nie jest dobrze wykorzystywana z powodu braku rozsądku; zamiast tego często jest ona mylona z niegodziwością i beztroską, czyli z młodzieńczą głupotą, stąd syndrom wiecznej młodości, przeszkoda nie do pokonania dla wewnętrznego rozwoju, dlatego warto pamiętać o stosownym do tej sytuacji powiedzeniu: „Gdyby młodzi chcieli, a starzy mogli ...”.

4
„Istnieją trzy zasadnicze etapy w praktyce. Pierwszy to badanie praktyki. Drugim jest to, co pociąga za sobą praktyka. Trzeci to stosowanie praktyki. Uczymy się praktyki, praktykujemy, realizujemy się w praktyce. Eksplikacja, implikacja, aplikacja: to bardzo proste.” 

- Wang Tseming -

Ching, heksagram 17, linia Yang 4 ... czas podsumowań:


EKSPLIKACJA (uzasadnienie): Polowanie dobiegło końca. Zebraliśmy to, co konieczne, pragnąć więcej nie jest mądre, nadmiar deformuje. Mędrzec wie, kiedy przestać, nawet jeśli ma przewagę. Kontynuacja byłaby oznaką chciwości i wywołałaby zazdrość.

IMPLIKACJA (konsekwencja): Jeśli nie ma w nas wewnętrznego spokoju, to dlatego, że wszystkie nasze zewnętrzne ruchy są bezużyteczne, idą w złym kierunku.

APLIKACJA (zastosowanie): Robić więcej niż mówić, więcej czuć niż myśleć.

5
Nie pozwólcie duszy umrzeć, bo w przeciwieństwie do ciała ginie ona nie z upływem czasu, ale z brakiem sensu, prawdy. Ideał wzmacnia istotę, wzmacnia duszę.
Piąta linia heksagramu 17 mówi nam, że dusza pozbawiona  energii życiowej starzeje się. Alchemicy zawsze poszukiwali mikstur, które spowalniają starzenie się ciała na poziomie zewnętrznym, ale także wewnętrznego ideału, aby wzmocnić odmłodzenie duszy. Ta siła w języku chińskim nazywa się KI, QI (氣), Witalny Przepływ lub Witalny Oddech (co nazywamy duszą). Qi ma dwa składniki: Yin, która jest esencją (w języku chińskim zwanym Jing) i ducha Yang (w języku chińskim zwanym Shen). Przekładamy to na zachodni język teologiczny i filozoficzny w następujący sposób: dusza ma dwie moce - rozum i wolę, głowę i serce, moc i wolę, myśl i uczucie.
Starzenie się to nic innego jak stopniowa utrata JING. Oczywistym objawem pozbycia się tej esencji w czasie jest nic innego jak starość. W rzeczywistości nasze ciało wyłącza się, gdy serce gaśnie, gdy nie ma miłości, gdy zawodzą uczucia i emocje. Sny, pasje, pragnienia,  sztuka, wiedza, a przede wszystkim wszelka aktywność duchowa - wszystko to ożywia Qi. Ciało nie wytrzymuje przepływu energii w czasie (nerki są najważniejszym organem, który w największym stopniu somatyzuje Qi), ale dusza, z czasem, jeśli jest kultywowana, ma coraz więcej siły, coraz więcej klarowności i szersze horyzonty.


6
Mędrzec potrafi zaakceptować rady. Wolna dusza wie jak związać się tylko z innymi wolnymi duszami, ponieważ tylko ten, który nauczył się być posłusznym, jest tym, który umie rozkazywać, ten, który cierpiał głód, nigdy nie będzie marnował jedzenia, kto zaznał rozpaczy, zawsze będzie wiedzieć, jak czekać.
Szósta linia kontynuacji (heksagram 17, Sui) uczy prawdy: nauczyciel to ten, który wie, jak być czyimś uczniem, ponieważ nigdy nie przestajemy się uczyć. Umiejętność podążania za drugim bez poczucia bycia manipulowanym jest sztuką ucznia, który posiadł już pewne mistrzostwo: rozpoznawanie za kim iść bez poczucia bycia uległym. Dla tych, którzy żyją jako para, jest to niezbędne i fundamentalne. Kiedy więź więzi, musi zostać zerwana; kiedy sprawia, że ​​jesteśmy bardziej swobodni w naszym wnętrzu, powinna być utrzymana.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz