2. Dualność - Taijitu

 


TAIJITU

Symbol Yin-Yang jest obecnie bardzo znany na całym świecie, ale wielu z nas nie wie, że jego prawdziwe imię to Taijitu. Jest to najbardziej znany symbol chińskiej kultury i wskazuje na dynamiczny związek między dwiema przeciwstawnymi i komplementarnymi zasadami, Yin i Yang, cieniem i światłem, złem i dobrem, skończonym i nieskończonym itd. ... W Yijing (I Ching) to odpowiednio linia przerwana i cała. Ważne jest, aby podążać tą ścieżką, aby zrozumieć, jak rodzą się wszystkie Heksagramy I Ching. Symbol wyłania się z ewolucji ruchu w przyrodzie i z liczb: od 0 (Wuji) pochodzi koło, stan początkowy niezróżnicowanej i wciąż bezforemnej energii; jego ruch wokół siebie tworzy koncentryczną spiralę, która jest uniwersalnym patronem. Wszystkie rzeczy podążają tą ścieżką - od ziarenka piasku na plaży do najbardziej gigantycznej konstelacji gwiazd w kosmosie. Ta sekwencja rozszczepienia tworzy energetyczną i atomową figurę wokół której żyjemy, zwaną Torusem. Jest to nieskończony ruch w przestrzeni i czasie (nawet Ziemia jest planetą, która ma spiralną konformację jak Yin-Yang).
Taijitu to liczba 2, dualny świat, zrównoważona manifestacja liczby 1, która podwaja się, mnoży, widzi i patrzy na siebie. Kiedy Biblia mówi, że Bóg (1) stworzył na swój obraz, nie zrobił nic poza własnym autoportretem: 2. Stwórca (1) i stworzenie (2), nieskończony (1) i skończony (2), niewidoczne (1) i widoczne (2) itd.
Dlatego we Wschodniej Myśli Yin 陰 i Yang 陽 są dwiema archetypowymi zasadami wytworzonymi zarówno przez ruch (Taiji), jak i przez bezruch (Wuji) Pustki, które swoją interakcją tworzą Qi (氣 Energia Witalna) i świat zjawisk.


IQ ... 氣 ... Energia witalna

Ta sama Qi, która porusza twoim sercem, porusza również słońce, księżyc i gwiazdy. To samo Tao, z którego wyszedłeś, stworzyło także wszechświat, galaktyki i mgławice. To samo życie, które cię obejmuje, wspiera również zwierzęta, owady i rośliny. Niby wszystko jest inne, ale w zasadzie wszyscy jesteśmy tacy sami… Wszyscy jesteśmy jednym.

~ Cheng Man Ching ~

Na poziomie filozoficznym ruch i bezruch, aktywność i pasywność są słowami kluczowymi dla zrozumienia Yin i Yang. Energia Życia to samo życie, które jest generowane przez interakcję pomiędzy kobiecą zasadą Yin a męską zasadą Yang i wpływa do naszego ciała określonymi kanałami zwanymi Meridianami. Jeśli przepływ jest harmonijny i zrównoważony, jesteśmy „zdrowi”. Jeśli Qi nie płynie i zostaje zablokowane, nastąpi dysharmonia i brak równowagi, które stanowią o „chorobie”.

WITALNE QI (KI)

Materia może zostać przekształcona w energię, a energia może skondensować się w materię. Nasze ciało składa się zatem z materii i energii.

Energia witalna, Qi, powstaje, gdy przeciwieństwa się harmonizują. Chiński ideogram, za pomocą którego zapisane jest QI, składa się z dwóch części: dobrze ugotowanego ryżu (pierwiastek ziemi), ktòry staje się pożywieniem, energią witalną nam daną w procesie gotowania wytwarzanego przez niewyczuwalną energię podstawową, parę (element nieba); więc tutaj energie są w harmonii. Inny przykład: komórka jajowa spotyka się z plemnikiem i tworzą nas, oto energia QI w działaniu. Albo gdy jesteśmy zmęczeni i śpimy, energia się regeneruje, gdy idziemy do lasu lub nad morze, energie dochodzą do harmonii i czujemy się zregenerowani… więc QI jest wielką siłą leżącą u podstaw życia, jest nim samo życie. QI to wibracja Wszechświata, to cały Wszechświat w jego przejawach. Wszystko wokół nas jest manifestacją QI. My sami jesteśmy wyrazem QI. Filozofia hinduska nazywa to Praną, na chrześcijańskim Zachodzie jest to Duch.

Musimy zatem starać się zrozumieć jakich energii potrzebujemy, nie tylko fizycznych, ale także duchowych; czy dobrze się odżywiamy, czy jedzenie jest zdrowe, czy dobrze śpimy, ale także jakie mamy przyjaźnie, czy mamy zdrowe relacje, czy karmimy umysł odpowiednią wiedzą, a serce zdrowymi emocjami i uczuciami. Im bardziej nasze Qì jest w równowadze, tym bardziej jesteśmy zdrowi w ciele i szczęśliwsi w duszy.

氣 Witalna Energia
Terminy Yin i Yang zostały wymyślone przez Chińczyków wieki temu i odnoszą się do świtu i zmierzchu, światła i ciemności; były terminami, za pomocą których chciano wyjaśnić zarówno ruch, jak i spokój otaczającej nas energii. Ich interakcja tworzy QI, energię życiową, która wszystko tworzy lub niszczy, w oparciu o wzajemne oddziaływanie na siebie obu sił. Wszyscy żyjemy tymi siłami, doświadczamy tych energii od rana do wieczora. Jeśli wejdziemy w kontakt z osobą o negatywnym introspekcyjnym Yin (czyli nieśmiałą, zrzędliwą lub histeryczną), podczas gdy mamy pozytywny ładunek ekstrawertyczny Yang (więc jesteśmy zabawni, towarzyscy, przedsiębiorczy), oczywiste jest, że jej nie polubimy i będzie ona dla nas typem osoby "ciemnej" i dziwacznej ... Są to energie, zderzające się ładunki. Także jedzenie, które spożywamy, jest pełne energii i jeśli nasza dieta nie jest zrównoważona, nie wyjdzie nam na dobre. Na przykład mięso i cukier to dwie ekstremalne energie Yin i Yang, nie harmonizują się ze sobą: mięso wpływa na zagęszczanie i odkładanie się nadmiaru tłuszczu, podczas gdy cukier pobudza ten tłuszcz do aktywności i ekstremalnego ruchu powodując stres i stany zapalne. Jeśli przepływ jest harmonijny i zrównoważony, jesteśmy w „zdrowiu”. Jeśli QI nie przepływa i zostaje zablokowana, następuje dysharmonia i nierównowaga, które stanowią o „chorobie”.
ER - NUMER 2

„Droga stworzyła Jedność, Jedność stała się Dwoma, Dwa stało się Trojgiem, Trzy stworzyła Dziesięć Tysięcy Istot.”  

- Laozi - „Daodejing – Księga Drogi i Cnoty” -

Tao składa się z dwóch aspektów, Yin i Yang, dwóch przeciwstawnych, ale uzupełniających się bytów, które są regulowane przez wzajemną relację współistnienia - jeden nie może istnieć bez drugiego. Podobnie jak w przypadku cienia i światła, tego, co nisko i wysoko, tego, co z tyłu i z przodu, zjednoczenia i separacji, te dwie zasady nigdy nie występują oddzielnie.
Jeśli oprócz Tao, liczba 1 jest także wyrazem Nieba (TIAN), wielkiego Yang, to liczba 2 identyfikuje swoje przeciwieństwo, Ziemię (TI), wielki Yin. Podczas gdy dwoistość jest wymagana do powstania życia żywych gatunków, które rozmnażają się płciowo, jest ona również postrzegana w swoim negatywnym znaczeniu jako przeciwieństwo doskonałej i jednoczącej liczby Jeden. Polaryzacja może również powodować konflikty i niezgodę. 
W pozytywnej walencji Dwójkę można uznać za kobiecą, intuicyjną i odpowiadającą instynktowi opiekuńczemu. W negatywnej wartościowości Dwójka może być chciwa, dusząca i frustrująca (ponieważ chce być jedynką poprzez eliminację drugiego).

Yin i Yang są zawsze razem:
odrębne, ale zjednoczone;
stabilne, ale w ciągłym ruchu.

Yin 陰 po chińsku oznacza zacienioną część zbocza wzgórza

Yang 陽 po chińsku oznacza słoneczną stronę wzgórza

NARODZINY TO ROZDWAJANIE


W Matemagice wyjaśniliśmy już w jaki sposòb reprezentują nas liczby, jak pochodzimy od 1 (Bóg), który się podwaja (stworzył człowieka na swój obraz), odzwierciedla się i powstaje 2, a 2 z kolei powiela się (jak komòrka jajowa i plemnik łączą się, a następnie ulegają podziałowi mitozy na 4, a następnie na 8 i tak dalej). Ròwnież w muzyce kręgosłupem, który jednoznacznie ustala stosunek czasu do rytmu, jest rozszczepienie nut. Podobnie jak u naszych komórek, z 1 nuty powstają 2 półnuty, z nich 4 ćwierćnuty, a następnie 8 ósemek, 16 szesnastek, 32 trzydziestodwójki i 64 sześćdziesięcioczwórki ... 

Jak rodzą się linie Ching? ... Powstają w wyniku uważnej obserwacji rozwijającej się linii ciągłej (Yang) przez nieciągłe punkty (Yin), ponieważ linia jest niczym innym jak sumą pojedynczych punktów razem wziętych. Wszystko w Naturze jest przepływem (liniami), przepływem poprzez wydarzenia, które często przeszkadzają (stąd zerwanie linii, zmiana). Poczynając od dwoistego świata, linie rysują wszystkie nasze wydarzenia w 64 heksagramach: z niewidzialnego punktu rodzi się linia (1) i z niej nieciągłość (2), z połączenia tych dwóch ruchów wyjaśniane są podstawowe elementy Natury (4), a w konsekwencji mieszanie się tych ruchów i elementów tworzy materię (8), rzeczy, nas i nasz wewnętrzny przepływ, myśli i emocje (64). Dla Ching wszystko to, co dzieje się w widzialnym świecie, jest przejawem niewidzialnego obrazu lub idei.

Więc jeśli życie jest rozwijaniem się (otwieraniem tego, co jest złożone), aby zrozumieć siebie, musimy złożyć się do środka, co nazywamy refleksją, medytacją, a kiedy spotkamy inne Ja (Cień, Ego) będziemy mogli się rozwinąć (wyjaśnić), odrodzić się wewnętrznie. Taki jest cel wszystkich filozofii mistycznych, duchowych, ezoterycznych, alchemicznych, psychologicznych ...

Ja + Ty = My

Wróćmy do koncepcji podwajania (jak komórki, chromosomy, nuty itp.). Powiedzieliśmy, że moneta ma dwie twarze, ponieważ 1 (Taiji) jest przejawem ruchu przeciwieństw (Taijitu ) nazywanego Yin-Yang, światem dualnym, 2. Gdyby moneta została przecięta na pół, na dwa plastry, powieliłaby się, nic poza tym: będziemy mieli 2 monety i 4 twarze. Tak rodzą się pierwsze 4 punkty kardynalne, 4 pory roku, 4 polaryzacje, itd... Na wykresie widać, że kiedy Yang i Yin osiągają maksimum konfrontacji, nie ma witalności, a to zablokowanie odczuwamy w porach roku: za gorąco latem (Yang-Yang) pali, a za zimno zimą (Yin-Yin) zamraża. Życie jest gdzieś pomiędzy (jesień i wiosna). Jeśli żyjemy tylko na zewnątrz (Yang-Yang), w świecie materialnym lub tylko wewnątrz (Yin-Yin) w świecie idealistycznym, jesteśmy niezrównoważeni. Potrzebujemy zdrowej równowagi i wymiany życia wewnętrznego i życia zewnętrznego, samotności i towarzystwa, odpoczynku i zmęczenia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz