57. Sun

 

HEXAGRAM 57 – Słodka wytrwałość

Penetracja oferuje stopniowe i niewidoczne efekty, jeśli jest praktykowana delikatnie. Nie powinna dokonywać się brutalnymi środkami, ale płynnym i nieprzerwanym wpływem. Uderzany powoli gwóźdź delikatnie wnika, a jeśli użyjemy dużej siły, wygina się i łamie. Oto siła wiatru, łagodnego ducha. Efekty te są mniej zauważalne dla oka niż te uzyskane z zaskoczenia, ale trwają dłużej i są pełniejsze. Aby móc działać w ten sposób, trzeba mieć jasno określony cel, bo tylko przenikliwy wpływ, który zawsze działa w tym samym kierunku, daje rezultaty. Słodycz ta jest bardzo potężna, w niczym nie przypomina słodyczy słabej i kruchej, jest słodyczą zrodzoną z głębokiego zrozumienia naszych słabości, które z kolei stworzyła bardzo zraniona, doświadczona, przeżyta dusza. Ta słodycz lub czułość jest tajemnym językiem duszy.


1
Dwie rzeczy pozostawiają nas w bezruchu: pewność, że nie trzeba się ruszać lub niezdecydowanie, gdy nie wiadomo, gdzie i jak się ruszyć. Mądry wojownik w chwili niepewności wie, że musi pozostać nieruchomo, jest pewny siebie, nie ryzykuje, jego bezruch to roztropność, korzysta z okazji, by lepiej ocenić, co dalej. Głupi wojownik w momencie niepewności jest niepewny siebie, nie wie co robić, nie jest nieruchomy, ale sparaliżowany strachem, czuje się zagrożony, jego umysł jest w panice, nie wie, co myśleć i jest gotowy na katastrofy. Tak oto łagodny wiatr, który delikatnie przenika duszę mądrego wojownika, powoli prowadzi go do właściwego działania.

2
Nasz dziki instynkt może nas prowadzić; jest najsubtelniejszą, najzdrowszą i najczystszą siłą Natury, ale negatywne nieświadome motywacje utrudniają nasz sukces. Im bardziej jesteśmy w kontakcie z Naturą, tym bardziej ten instynkt się urzeczywistnia, tym bardziej stajemy się sobą, a nasze zachowanie staje się naturalne. Przestajemy czcić, naśladować, podążać nie wiadomo za kim. Odkrywamy, że po prostu musimy być sobą.

3
Zawsze chcemy dzielić włos na czworo i nie dlatego, że jesteśmy precyzyjni, ale dlatego, że jesteśmy niepewni; nie dlatego, że chcemy poznać prawdę, ale dlatego, że boimy się odkryć fałsz. Zbyt duża skrupulatność prowadzi do bycia wybrednym, pedantycznym, drażliwym, a to nie jest dobry sposób na dochodzenie; nie jesteśmy skrupulatni, ale boimy się, że nas oszukają. Jesteśmy ofiarą zbyt wielu myśli. Spróbujmy poczekać, by dać więcej miejsca emocjom, emocjonalności, uczuciom - ze spokojem i bez niepokoju.

4
Polowanie na 3 rodzaje zwierzyny... w ten sposób I Ching zaczyna opis linii. Czym byłyby te 3 owoce? Gdy na ścieżce poznania gonimy za prawdą, musimy zdobyć te 3 owoce: to, co się liczy dla nas, to zastosowanie prawdy do siebie, bo to nas przemienia i daje owoce innym, ponieważ to naszą zmianą im pomagamy (nasz nierozwinięty byt blokuje lub uniemożliwia z kolei postęp u innych); i wreszcie ostatecznym owocem jest porzucenie tego, czego się jeszcze nie rozumie o sobie lub w innych. Cała ta postawa tworzy w nas słodycz, skromność i delikatność.

5
Wiele rzeczy zaczyna się źle lub ich nie lubimy. Krótko mówiąc wiatr w oczy wieje, ale najlepsi żeglarze to tylko ci, którzy używają przeciwnego wiatru tak, aby płynąć szybciej; żagle rozwijają się lepiej, podobnie jak latawce, ktòre potrzebują silnego i przeciwnego wiatru. Nie musimy naciskać, powinniśmy tylko się rozluźnić, skupiając się na ostatecznym celu, ignorując okoliczności, nieprzyjemne rzeczy i osoby wokół nas. W ten sposób, jeśli będziemy musieli zmienić kurs i obrać inną ścieżkę, zrobimy to bez rujnowania czegokolwiek, bez wyłamywania drzwi, bez burzenia mostów, bez krzywdzenia nikogo.


6
Nie wystarcza wiatr do uniesienia latawca; ròwnież latawiec musi być wykonany według pewnych praw, aby móc latać. Odnosi się to również do nas: nie wystarczy zrozumieć prawo ducha, znać na pamięć wszystkie filozofie - dusza musi być chętna, otwarta, płynna. Nie obwiniajmy wiatru, ale pracujmy nad sobą. Dopóki nie zdemontujemy błędnych mechanizmów, nasze działanie pozostanie sterylne. Zachowajmy cierpliwość nawet w tym stanie stagnacji. Uświadomienie sobie tego pomaga poruszać się bez popadania w rozpacz.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz