wyrocznia


Ch'ien (heksagram 1)
Bóg stwarza cię na swój obraz, a zatem odzwierciedla siebie (niebo na niebie), a potem pozwala ci odkryć twoją wadę (którą jest Jego Ego). Nasz pierwszy wadliwy instynkt jest właśnie taki: widzieć siebie w innych bez odkrywania siebie.


K'un (heksagram 2)
Pustka nie powinna być wypełniona, jak zwykle desperacko wypełniamy ją czymkolwiek, by jej nie widzieć i nie słyszeć. Najpierw powinna być wypełniona przez naszą uważną i cichą kontemplację i obserwację (to boli, ale jest to konieczne), bo wtedy możemy zrozumieć, do czego ta pustka należy, jaki ma kształt, czemu jej kształt odpowiada, po czym ... można ją wypełnić właściwą i brakującą częścią, a nie substytutami lub środkami paliatywnymi; dla wielu nawet samo życie staje się wymówką, by nie umierać - śmiercionośną próżnią.


Chung (heksagram 3)
Dobrego żeglarza poznać po sztormach - najlepiej radzi sobie z przeciwnym wiatrem i dopilnuje, by żagle w pełni wykorzystały tę przeciwność.


Meng (heksagram 4)
Dobrze znane jest wschodnie przysłowie, które mówi, że kiedy mędrzec wskazuje palcem na księżyc, głupiec patrzy na palec. Brak doświadczenia prowadzi nas na drogę lenistwa i ogòlnej łatwości; zatrzymujemy się na tym, co najbliższe, najbardziej oczywiste, podczas gdy istota rzeczy jest zawsze gdzie indziej, głęboko poza wszelkimi pozorami. Głupiec chce naśladować mędrca i kiedy powtarza jego słowa „spójrz na księżyc”, mówi to z duchem tak pustym, iż czuć jak bardzo pragnie, by to na niego patrzono, a nie na księżyc. Głupiec zawsze znajduje od siebie głupszego, który go podziwia.

Poznanie innych to mądrość, poznanie siebie to oświecenie.

- Lao Tzu -


Hsu (heksagram 5)
Oczekiwanie w miłości utrzymuje przy życiu przez długi czas.
Nawet jeśli miłość jest iluzją, czujesz się bardziej żywy niż kiedykolwiek. Tylko prawdziwa miłość potrafi czekać,
nie zna niecierpliwości, nie umie się spieszyć,
bo nie potrafi niczego nikomu narzucać.


Shung (heksagram 6)
Prędzej czy później kłócę się z tymi, których kocham, bo staram się coś naprawić i wyjaśnić różnice, które na dłuższą metę mogą nas podzielić i zatruć. Z kolei z tymi, z którymi nie czuję harmonii, staram się zawsze zgadzać, aby nie dać miejsca bezużytecznym porównaniom, bezowocnym kłótniom, które z czasem przerodziłyby się w wojnę. Kłótnia prowadzona z szacunkiem służy pokazaniu drugiemu człowiekowi własnych ograniczeń, odległości, których należy przestrzegać, przestrzeni, których nie należy naruszać. Jak powiedział Jung: w parze, w której nigdy nie dochodzi do kłótni, jedna ze stron jest podporządkowana drugiej i żyje w jej cieniu.


Shih (Heksagram 7) 
Bardziej odważnym jest ten, kto pokonuje swoje własne pragnienia, niż ten, który pokonuje swoich wrogów; ponieważ najtrudniejsze zwycięstwo jest przeciwko sobie.


Pi (heksagram 8)
Jeśli chcesz być pierwszy, idź sam;
jeśli chcesz zajść daleko, idź razem z innymi.


Hsiao Ch'u (heksagram 9)
Jeśli nasza planeta jest bezkresnym ziarnem w piasku wszechświata, czym może chcieć być nasze ego, które uważa się za nieskończoną plażę, ale zagubioną w jego cieniu? Prawdziwa wielkość duszy wypływa z postrzegania swej małości. To w małych rzeczach możemy zobaczyć prawdę o duszy człowieka, zarówno mocne, jak i słabe strony są bardziej prawdziwe w jego małości.


Lu (Heksagram 10)
Wolność nie jest osiągana z pełnej przyjemności z tego, czego chcemy, ale z kontroli pożądania, ponieważ jeśli w końcu możemy się zadowolić tym pragnieniem, gdy to zrobimy, zostajemy również opróżnieni.


T'ai (heksagram 11)
Wycofując się, morze tworzy kontynenty.
Weźmy z niego przykład, czy coś tworzymy?


P'ì (heksagram 12)
Podczas podróży po błotnistej drodze nie zatrzymuj się, aby czyścić sandały.

(chińskie przysłowie)


T'ung Jèn (Heksagram 13)
Wspólne życie jest sztuką. Na początku zawracamy sobie głowę wadami innych, potem dojrzewamy i ich zalety też nam dokuczają; wtedy dojrzewamy jeszcze bardziej i zadręczamy się sobą, w końcu dostrzegamy nasze wady i staramy się nie drażnić nimi innych. Wówczas rodzi się odpowiedni dystans, który pozwala generować spokojne życie. Wspólne życie zawsze wydobywa na wierzch nasze powierzchowności, jak mówi chińskie przysłowie: Kiedy żyją razem przez długi czas, zwierzęta ostatecznie się kochają, a ludzie się nienawidzą.



Ta Yu (heksagram 14)
Chroń się, nie będąc agresywnym,
bądź ostrożny, nie będąc zimnym.
Jeśli się chlubisz, nie jesteś zadowolony z tego, czym się chlubisz.


Chien (heksagram 15)
Zaczynamy od zrozumienia, że ​​pokora jest najwyższym stopniem cnót, więc pragniemy jej tylko z pychy, o czym nie wiemy; staramy się być pokorni tylko z pychy i próżności i nie zdajemy sobie z tego sprawy. Wtedy życie stawia nas w obliczu tysiąca sytuacji, w których  zostajemy upokorzeni i zaczynamy rozumieć wartość błędu, skromności, przebaczenia, współczucia… wyrastają nam skrzydła, ale teraz już wiemy, że lepiej ich nie używać i iść dalej na własnych nogach. Skrzydła sprawiły, że anioły były dumne, a pycha przekształciła je w demony. Stopy sprawiły, że ludzie byli troskliwymi i pokornymi bosymi aniołami.


Yu (heksagram 16)
Entuzjazm to pijaństwo ducha,
 moralność jest jego kacem.



Sui (heksagram 17)
Aby być konsekwentnym, musimy zaakceptować niekonsekwencję.
Konsekwencja to ścisłe połączenie dwóch części w nas (głowy i serca) poprzez dopasowanie ich do siebie (Yin i Yang). To wiedza o tym jak przeżywać nasze cienie z jasnością, a nasze światła z mroczną dyskrecją. Ale żeby być spójnymi, musimy dobrze poznać siebie, bo inaczej nigdy nie będziemy wiedzieć jak złożyć razem nasze różne części (wklęsłe i wypukłe, dobro i zło, mocne i słabe strony), stąd niespójność, najbardziej typowa dla postaw w stosunkach społecznych. Spójni nie są zatem ci, którzy nigdy sobie nie zaprzeczają, ale ci, którzy zaprzeczają sobie, ale wiedzą dlaczego i to rozpoznają.
Spójny wie, jak rozpoznać swoją niespójność, wtedy rodzi się przylgnięcie: stabilny i pewny siebie stan duszy.


Kù (heksagram 18)
Nie jesteśmy naszą przeszłością, ale bez objęcia naszej przeszłości nigdy nie zobaczymy naszej przyszłości i będziemy żyli zagubieni w naszej teraźniejszości, ponieważ pozostanie ona bez fundamentòw. Przeszłość należy powitać, przezwyciężyć, uzdrowić, a następnie zachować jako trofeum. Dziecko, które drzemie i leży w każdym z nas, będzie dorosłe tylko wtedy, gdy usunie wszystkie braki dzieciństwa. Mądrzy poprawiają błąd, głupi szuka tego, który go popełnił.


Lin (heksagram 19)
Jeśli zbliżysz świecę zbyt blisko posągu, spalisz go,
jeśli ustawisz świecę zbyt daleko, nie oświecisz go.
Sekret tkwi w równowadze wiedzy jak umieścić świecę pośrodku. Dotyczy to wszystkich rzeczy, relacji, myśli, emocji, sytuacji. W odpowiedniej pozycji cień lśni tak samo jak światło.

Kuan (heksagram 20)
Nigdy nie będziesz wiedział, jak słuchać, jeśli najpierw nie nauczysz się słuchać siebie. Aby słuchać siebie, musisz się opróżnić, wydostać z siebie, oderwać się od ego, wtedy narodzi się cisza; to z łona milczenia powstają wszystkie istotne słowa i tylko ci, którzy słuchają ich z tego źródła, mogą je zrozumieć i zrozumieć istotę wszystkiego.


Shih Ho (heksagram 21)
Wiele osób chce tworzyć pozory głębokości, zamiast tego okazują się niejaśni i tak naprawdę nie wiedzą, co kryje głębia. Ci, którzy naprawdę dotknęli dna, wiedzą jak być jasnymi, zwięzłymi i zdecydowanymi; podnieśli ciężar tego wszystkiego, co jest do podniesienia z dna.


Pi (heksagram 22)
Człowiek jest najpierw postrzegany jako istota estetyczna, a nie jako etyczna; człowiek może mieć nienaganne życie, nawet jeśli nigdy nie studiował etyki, ale bez poczucia piękna jego etyka nigdy się nie narodzi. Ludzie potrzebują chleba dla ciała i piękna dla duszy, dlatego chińskie przysłowie mówi: „Kiedy masz tylko dwa grosze, kup najpierw bochenek chleba za jeden, a potem lilię z drugi”.


Po (heksagram 23)
Bardziej niż bohatera, ludzie kochają jego upadek. Oczekują, że się rozbijemy, aby mogli porozmawiać o wypadku i szkodach. A tymczasem spadamy kręcąc się jak piórko na wietrze, z wdziękiem. Sam upadek nie jest bolesny, ale podnoszenie się z upadku, ponieważ musimy zapomnieć o osobie, którą byliśmy i pogodzić się z tym, czym się staliśmy. Upadek to prawo, wstawanie to obowiązek.


Fu (heksagram 24)

- Mistrzu, gdzie jest Bóg?
- Tutaj.
- Gdzie jest Raj?
- Tutaj.
- A co z piekłem?
- Jest tutaj.
- Wszystko jest tutaj?
- Teraźniejszość, przeszłość, przyszłość są właśnie tutaj.
Tu jest życie i tu jest śmierć.
W tym miejscu łączą się przeciwieństwa.  
- A gdzie ja jestem?
- Jesteś tym, którego tutaj nie ma.

- Alejandro Jodorowsky -


Wu Wang (heksagram 25)
Czasem stawienie czoła złu jest nieuniknione, wręcz trzeba się nauczyć, jak sobie z nim radzić, nie zawsze da się przed nim uciec. Gorszym złem byłoby nie zaakceptowanie tego. W tej bierności, cierpliwości i stałości tkwi siła niewinności.


Ta Ch'ù (Heksagram 26)
Chcą być wielcy, a nie potrafią znieść krytyki. Wielkość stawia nas w centrum celu każdego. Chcą przewodzić, choć nadal nie nauczyli się posłuszeństwa, chcą być chwaleni, ale nigdy nie mieli w sobie poczucia czci dla boskości. Siła władzy nie zawsze ma cechy władzy siły.


I (heksagram 27)
Jesteśmy tym co jemy.
Pożywienie duchowe i kulturowe
jest tak samo istotne jak materialne.
Myśl dobrze, mów dobrze, żyj dobrze.

(dobro=prawda)


Ta Kuo (heksagram 28)
Kto wierzy w swoją wielkość
nie wie już, w co wierzyć.


K'an (heksagram 29)
Jeśli wejdziemy wystarczająco wysoko, osiągniemy wysokość, z której tragedia przestanie wyglądać tragicznie, stanie się nieistotna. Ale jeśli tragedią jesteśmy my sami, szybko upadniemy, ponieważ ciężar wzrasta wraz z wysokością.


Lì (heksagram 30)
Dwa ognie, powyżej i poniżej - mentalny i emocjonalny; ogień w głowie i sercu muszą się zjednoczyć, nie powodując wybuchu czy eksplozji, z ostrożnością i miarą, tak aby przylegały do ​​siebie, karmiąc się nawzajem. Chodzi o nauczenie się jak najlepiej je karmić i ile paliwa należy zużyć. Nie pozwólmy im wybuchnąć w niekontrolowany sposób. Nie pozwólmy im zejść pod popiół w nieistnieniu. Entuzjazm nasz i innych może przynieść obopólne korzyści wszystkim zainteresowanym.


Hsien (heksagram 31)
Wielkość duszy jest tak oczywista, że ​​nie da się jej ukryć, jawi się jak góra, dlatego wielkie dusze nigdy nie czują potrzeby popisywania się sobą przed innymi, czują potrzebę ukrycia. Ci, którzy afiszują się ze swą wielkością, w ogóle jej nie mają.


Heng (Heksagram 32)
Trwałość wymaga siły.
Wytrzymałość wymaga wierności celowi.
Nasze pokolenie jest najeżdżane tysiącem celów, dlatego gubi się pośród tak wielu wyborów, w obliczu których nie potrafi już być wiernym, ani tym bardziej opierać się, by osiągnąć trwałość i stałość w związkach. Istnieję, bo wytrzymuję staje się nihilistyczną ofiarą - nie wiemy, dlaczego się opieramy, nie wiemy, dla kogo żyjemy.

Tun (heksagram 33)
Niech wasza mądrość świeci bez oślepiania, bo prawda nie jest zarozumiałością, karmi nas bez potrzeby transformowania nas w bohateròw. Cisza mówi więcej niż słowa tym, którzy są gotowi usłyszeć prawdę.


Ta Chuang (heksagram 34)
Siła fizyczna próbuje wygrać.
Siła duchowa stara się nie poddawać.
Boska Moc stara się nie konkurować.


Chin (heksagram 35)
Regresja: wróć, wypełnij luki zanim wyruszysz w drogę.
Agresja: namierz jakiś cel i idź mu na spotkanie.
Progresja: idź śmiało, dopiero teraz możesz wyruszyć.


Ming I (heksagram 36)
Każdy z nas jest jak Księżyc; mamy ciemną stronę, której nie chcemy nikomu pokazać, ale i każdy z nas ma w duszy księżycową stronę, której sami prawie nie możemy zobaczyć. Aby to zmienić, musimy zaakceptowanie zanurzenie się w naszym cieniu, w naszej nędzy, w naszej podłości, aby wyjść poza nasze Ego. Tylko wtedy, gdy znamy naszą ciemność, możemy być obecni w ciemności innych i rozumieć siebie w takim stopniu, w jakim rozumiemy także innych.


Chian Jen (heksagram 37)
Rodzina jest bardzo potężnym polem energetycznym, jest koncentracją wzniosłych sił, które muszą służyć jako bodziec do wyjścia w zbroi w świat. Jeśli rodzina nie spełnia tego zadania, staje się szkodliwa lub ułomna, ponieważ nie wykuwa nas do miłości; w przesadzie, gdy staje się zaborcza i wszystkie ego wchodzą w interakcję, tworzy toksyczny psychologiczny rów lub barierę, a miłość, która ją łączy, często staje się żrąca. Najokropniejsze zło pochodzi od rozczarowanych krewnych, którzy oszukali sami siebie wysuwanymi roszczeniami. Rodzina jest jak hełm, który, jeśli go uwewnętrznimy, chroni nas przez całe życie. Ale jeśli pozostawimy ją na zewnątrz, zamienia nas w kamień i zawsze będziemy cierpieć.


K'uei (heksagram 38)
Kontrast jest konieczny, aby poznać przeciwny biegun, dlatego nasze granice i nasze możliwości jeszcze nie zostały osiągnięte. Różnorodność sprawia, że ​​jesteśmy bardziej świadomi otaczającej nas pełni. Największym rywalem nie jest drugi człowiek, ale nasze własne ego.


Chien (heksagram 39)
W obliczu przeszkód zachowujmy się jak woda. Ona otacza przeszkodę i wyprzedza ją omijając ją; kiedy przeszkody otaczają wodę, ona rośnie i dominuje nad nimi, zalewając je i przelewając się przez nie; jeśli przeszkody ją zamykają, jej źródło wytryskuje, tworząc pęknięcia i infiltracje, przez które może uciec, ale dzieje się to w ciszy, spokojnie i bez przemocy.


Hsieh (heksagram 40)
Gdybyś urodził się wolny, nie odczuwałbyś potrzeby uwalniania się od tylu rzeczy każdego dnia. Wolność jest osiągnięciem, jest częścią rozwoju człowieka; jest nie tylko wyzwoleniem od czynników zewnętrznych, ale także i przede wszystkim od uwarunkowań wewnętrznych. Często najgorsze więzienie budujemy w sobie, w naszej psychice.


Słońce (heksagram 41)
Nauczenie się przegrywać jest siłą wiedzy jak wygrywać,
nauka zarabiania na porażce to sekret sukcesu.
Wiedza, że błędy są częścią uczenia się,
to najwyższa zdolność rozumienia i zrozumienia.
Posągi stoją wysoko tylko dzięki cokołom.


I (heksagram 42)
Chcemy dorosnąć? Musimy zatem zrobić miejsce na to, co ma się rozwinąć.
Chcemy zrobić miejsce? Trzeba więc się poddać i usunąć to, co zbędne, trzeba stworzyć pustkę, bez pustki to, co wyrasta, nie znajdzie  miejsca na narodziny.
Chcemy takiej pustki? Musimy więc umrzeć w środku.
Chcemy umrzeć? Jeśli sobie odpowiemy, oznacza to, że nadal żyjemy.


KUAI (heksagram 43)
Umysł jest tamą samoobrony przed przelewaniem się nieświadomości, podczas gdy serce jest jej powolnym drenażem.


Kou (heksagram 44)
Chcemy wewnętrznej równowagi,
a zamiast tego szukamy wszędzie ekscytacji,
która jest siłą najbardziej destabilizującą.


Ts'ui (heksagram 45)
Jeśli chcesz zbudować statek, nie gromadź ludzi tylko po to, by zbierać drewno i rozdzielać zadania, ale naucz ich tęsknoty za szerokim, bezkresnym morzem.

- Antoine de Saint-Exupéry -


Shèng (heksagram 46)
Wspinanie się wymaga wysiłku i determinacji;
Aby zejść, wystarczy fałszywy krok.


K'un (heksagram 47)
Nie lękajcie się, gdy w życiu upadają pewne równowagi.
Oznacza to, że ostatecznie nie były aż tak wyważone.
Zwykle zmiana ma na celu lepsze dostosowanie,
dlatego powstanie jeszcze bardziej stabilna równowaga niż ta wcześniejsza.


Ching (heksagram 48)
Ropucha w studni myśli, że niebo jest małym kręgiem światła;
tak samo jest z tymi, który patrzą na sprawy duchowe ze studni umysłu.
Ci, którzy zstępują do serca, nie widzą studni,
ale czują, że studnia ma usta szerokie jak niebo.


Ko (heksagram 49)
Rewolucja oznacza zwrócenie się gdzie indziej, pójście pod prąd, powrót do źródeł. Ma to samo znaczenie co nawrócenie, a to znaczy, że jest to wewnętrzna, osobista rewolucja, całkowita zmiana. Ale często nie zmieniamy się, dopóki nie zostaniemy zrujnowani lub zdruzgotani. I Ching mówi nam, że tygrys staje się dziki, gdy jest głodny  - nawet nasz duch musi dotykać granic, czuć się bez życia, aby zareagować i przemienić się.


Ting (heksagram 50)
Ogień i wiatr, fatalna i prawidłowa kombinacja zawsze zależy od miary. Wiatr mógłby zarówno ugasić ogień, jak i podsycić go w nadmiarze. W tym sensie rzeczy stają się dobre lub złe według ich miar, ale same w sobie są niczym. Pesymista widzi trudność w każdej okazji; optymista widzi szansę w każdej trudności. Ale zarówno optymiści, jak i pesymiści są potrzebni Naturze: optymista wynajduje samolot, pesymista spadochron.


Chèn (heksagram 51)
Diament to tylko grudka węgla, która wyjątkowo wytrzymuje naprężenia… Diament to bryła węgla, która była w stanie dobrze funkcjonować pod najsilniejszym ciśnieniem, stresem. Jeśli mamy zamienić naszą duszę w diament, powitanie błyskawicy jest nieuniknione.


Kèn (heksagram 52)
Gdyby serce mogło myśleć, zatrzymałoby się. Jest to ludzki dylemat: często nie wiemy kiedy zacząć, a kiedy zakończyć, kiedy się ruszyć, a kiedy zatrzymać, kiedy mówić, a kiedy milczeć.


Chien (heksagram 53)
My, ludzie, zawsze pracujemy szybko, aby powoli kończyć życie; absurd ... Uczmy się od ślimaka: wieczność nigdy się nie kończy, dlatego mamy całą wieczność, aby zawsze dotrzeć tam, dokąd chcemy i kiedy chcemy, ponieważ celem życia nie jest przybycie do celu, ale wieczne bycie w drodze. Kto o tym wie, nie spieszy się. Nie możemy sprawić, by czas upływał inaczej, niż żyjąc powoli. Im wolniej żyjemy, tym bardziej będzie nam się wydawać, że czas szybko mija.


Kuei Mei (esagramma 54)
W miłości najpierw są obietnice, w małżeństwie stają się kompromisami, ale czy to możliwe, żeby między przyjaciółmi i kochankami nie było jasności? Kompromisy są konieczne między wrogami, a nie przyjaciółmi. Musimy zakwestionować nasz sposób widzenia rzeczy, aby odróżnić to, co istotne od tego, co zbędne.


Feng (heksagram 55)
Ubodzy trudzą się całe życie, aby mieć to, czego im brakuje;
bogacze wysilają się całe życie, aby chronić swòj nadmiar.
Ludzkość jest bezużytecznym zaangażowaniem w te dwie prace.
Obfitość pod każdym względem zawsze zaciemnia umysł lub serce.


Lu (heksagram 56)
Jesteśmy pielgrzymami absolutu, wygnanie jest naszą ojczyzną, zostawiliśmy kawałek siebie w każdym miejscu, przez które podróżowaliśmy, za sobą drogę zwaną życiem, utartym istnieniem; naszą metą jest nadzieja. Wędrowcze, nie ma drogi, droga jest tworzona w drodze.


Sun (heksagram 57)
Przenikajmy wszędzie bez przemocy, tylko z siłą posłusznej stałości, zdecydowanie, ale bez żadnej twardości, tak jak łagodny wiatr przenika tam, gdzie jest wolna przestrzeń. To jest ruch bezpiecznej i wolnej duszy.


Tui (Heksagram 58)
„Czy można kochać wszystkich, wszystkich ludzi, wszystkich nam bliskich? Często zadawałam sobie to pytanie. Oczywiście, że nie byłoby to nawet naturalne. W abstrakcyjnej miłości do ludzkości prawie zawsze kończy się na kochaniu tylko siebie."
- Idiota Fëdora Dostoevskiego -
Miłość uniwersalna to często wyimaginowana filantropia, trochę jak u księży, którzy utrzymują, że kochają wszystkich (ale ... czy kochają też prostytutki?) i w praktyce ryzykują, że nie pokochają nikogo. Są zadowoleni, myśląc, że kochają, ale jest to satysfakcja dla samej satysfakcji, stąd ich wyrafinowany egoizm.


Huan (heksagram 59)
Istoty ludzkie to tajemnica: szukają tego samego i nie dogadują się między sobą, są zagubione, a jednak chcą być razem z kimś równie zagubionym. Dopóki nie zostaniemy wstrząśnięci, zawiedzeni i "rozwiązani", nie pomyślimy nawet, że mogliśmy zrobić coś złego, najchętniej zrzucając nasze winy na innych.


Chieh (heksagram 60)
Prawa Natury dały człowiekowi powód do dotarcia do jego granic, ale dały mu także boskie szaleństwo do ich przezwyciężenia.


Chung Fu (heksagram 61)
W głębinach panuje spokój i pokój, wystarczy przezwyciężyć strach przed zejściem. Zamiast tego wielu woli powierzchnię, na której panuje niepokój i zamęt z iluzją poczucia pewności.

 

Hsiao Kuo (heksagram 62)
W środku Wszechświata jesteśmy czymś więcej niż niczym, bezkresnym ziarnem piasku w nieskończonym morzu. Wielkość osoby możemy ocenić opierając się na postrzeganiu jej ludzkiej małości. Im bardziej jest ona świadoma swoich ograniczeń, tym bardziej jest ona zdolna do transcendencji. Duch nie jest ograniczony do żadnego miejsca, zmiana nie jest ograniczona do żadnej formy i jednako małość jest nieograniczona dla duchòw oświeconych. W tej bezgraniczności znajdują oni nieskończoność, której wszyscy tak niesłusznie poszukujemy poprzez wielkość.


Chi Chi (heksagram 63)
Nikt nie może wrócić i zacząć od nowa, ale wszyscy możemy się nie poddawać i kontynuować decydując co do tego jakie zakończenie jest najlepsze, ponieważ od tego zależy nowy początek.


Wei Chi (heksagram 64)
Wszystko przemija: cierpienie, ból, krew, głód, zaraza. Minie też i miecz, ale gwiazdy pozostaną, gdy cienie naszej obecności i działań znikną z Ziemi. Nie ma człowieka, który by tego nie wiedział. Dlaczego więc nie zwrócimy oczu ku gwiazdom? Dlatego?

- M. Bułhakow -

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz