(Druga i ostatnia część)
Osiem Trygramów tworzących I Ching odpowiada nie tylko siłom Natury, ale także wibracjom psychologicznym. Ich struktura podąża za ewolucją wzrostu Drzewa Życia w Kabale. Przyjrzyjmy się bliżej, jak przebiega cały ten proces:
1. U podstawy znajduje się Ziemia, tam zakotwiczamy nasze korzenie, stopy, które nas wspierają (w Drzewie Życia jest to nasz Świat = Malkuth, pierwszy Sefirot). Jeśli uważnie obserwujemy wibracje Ziemi, jest to uczucie. A tymczasem my, będąc społeczeństwem zbudowanym na myśli kartezjańskiej (myślę, więc istnieję), zaczynamy wszystko od głowy i rozumowania, podczas gdy Naturę początkowo doświadcza się sercem, uczuciami (czuję, więc myślę). Jeśli nie poczujemy Ziemi, nie odnajdziemy naszej Przestrzeni, więc nigdy nie będziemy spokojni. Spójrzmy na rośliny: rosną tylko na odpowiedniej dla nich glebie. Jeśli nie będziemy w harmonii z Ziemią, nie będziemy mieli odpowiedniego świata ani przestrzeni, w której moglibyśmy się swobodnie rozwijać.
2. Sok krąży w drzewie, gdy znajdzie pożywną i dobrą glebę, zarodek jest otoczony wodą, płynem owodniowym i tutaj powstaje Trygram Jeziora. Urok jeziora polega na tym, że mamy w nim "małe morze" (jak w przypadku basenu). Morze jest symbolem ogromu i nieskończoności; wszyscy wychowaliśmy się w płynie owodniowym naszej matki i pamiętamy ten ogrom. Wibracja Jeziora to działanie, umiejętność poruszania się, ale bądźmy ostrożni... Na poziomie psychologicznym jest to wewnętrzny ruch uczuć, a zatem medytacja. Medytacja jest najlepszym sposobem działania Ziemi (w Drzewie Życia odpowiada naszym Fundamentom = Yesod, drugi Sefirot). Jeśli nie medytujemy, nie rozwijamy się, nie rodzimy się, nie opuszczamy egzystencjalnego Jeziora. Nie jest to zatem działanie, lecz kontemplacja (zachowanie ciche i spokojne jak woda w Jeziorze).
3. Z życia medytacyjnego powstają dwie bardzo potężne wibracje. Pierwsza po lewej stronie Drzewa Życia to wizja, klarowność, świadomość, dlatego kojarzona jest ze słońcem (odpowiada trzeciemu Sefirotowi, Hod = Splendor). W I Ching to Trygram Ognia, to uczucie ciepła, które fermentuje, gotuje i wprawia w ruch duszę i dlatego staje się nawykiem, sposobem na życie.
4. Druga wibracja, ta po prawej, to energia Qi, która się budzi. Wola jest zawsze gotowa, w ruchu, odpowiada Trygramowi Gromu, ponieważ osoba pokonała swoją bezwładność. Faktycznie, w Drzewie Życia oddziałuje na Sefirot podboju i Zwycięstwa (Netzach, czwarty Sefirot). Osoba na tym poziomie jest zdeterminowana, wytrwała i zdecydowana. Wibracja Gromu to teoria i przebłysk intelektualnego, intuicyjnego światła. Pamiętajmy, że słowo Teoria w języku greckim pochodzi od θέα, co oznacza „widzieć”, stąd słowo teatr (widzieć na żywo), ale także Bóg (Θεός), dlatego Bóg jest jak wizja, błysk, mentalny Grom.
5. W tym momencie dotarliśmy na szczyt, do środka Drzewa Życia (piąty Sefirot, Tifareth = Piękno) i pojawia się wibracja znaczenia - wszystko można zobaczyć w jego pięknie, w jego głębi. Odpowiednim Trygramem jest Góra, która byłaby wewnętrzną świątynią, miejscem, z którego można kontemplować z góry.
6. Po i tylko po bardzo wzniosłej wizji (Góra) może narodzić się moralność, która jest postępowaniem w zgodzie z Naturą, a zatem uczuciem serca, a nie ideą narzuconą w głowie. Widzimy tutaj Trygram powietrza, Wiatr, a zatem ducha. Wibracja ta oznacza zrównoważone i właściwe zachowanie. Osoba żyje powietrzem, ale także boskim tchnieniem czy wyobcowaniem i wszystko, co robi, jest oddane temu duchowi; jest to Siła szóstego Sefirotu = Geburah).
7. Tu powracamy do Trygramy Wody, Jeziora, który widzieliśmy w drugim Sfirocie. Narodził się duch, Ziemia ewoluowała lub raczej przekształciła się w jakiś sposób, ponieważ wibracja tego Trygramu jest przepływem, siła jest całym sercem i dlatego siódmy Sefirot to Miłość (= Chesed), która potrafi przystosować się do każdej sytuacji, tak jak Woda. Jednak Woda pozostaje pod wpływem Księżyca i jest tajemnicą otaczającą te dusze, które naprawdę wiedzą, jak kochać.
8. Ostatnia wibracja to pewność, bezpieczeństwo, a zatem Pokój, która zbiega się na Drzewie Życia z Sefirotem Da'at. Ten Sefirot jest przejściem, portalem prowadzącym na szczyt Drzewa. W naszej duszy jest to nieświadomość, obszar prawd wiecznych, boskich i dlatego odpowiada Trygramowi Nieba. Ci, którzy wibrują na tej częstotliwości, inaczej postrzegają czas: potrafią uchwycić wieczne momenty w rzeczach, w wydarzeniach, wiedzą, że wieczność nie jest czasem nieskończonym, ale nieskończonością, której można doświadczyć w każdej chwili.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz