3. Chun

  GUOYI360.COM/



1.
Początkowa trudność polega na przekonaniu, że to niewiele, co wiemy, jest tym wszystkim, co trzeba wiedzieć. Oto obraz tych, którzy czytają książkę z dziedziny psychologii i czują się psychologami, czytają artykuł o Ching i już wiedzą jak czytać heksagramy, czytają gazetę i już czują się reporterami. Nie podejmujmy od razu inicjatywy i uczmy się zachowywać dla siebie to niewiele, co wiemy; jeśli to konieczne, wprowadzajmy to w życie we właściwym czasie ze skromnością i prostotą, nie robiąc zbyt wiele hałasu. W ten sposób będziemy mieli więcej pochwał, niż wòwczas, gdy przyciągamy je trąbami, na których gramy, kiedy się przechwalamy.


2.
Niebezpiecznym impulsem, typowym dla początkujących, jest impet, impulsywność - startują do gonitwy, działają bez zastanowienia; chcąc zrobić wszystko od razu i dotrzeć do mety i tak oto przepadają etapy powolnego i normalnego wzrost rzeczy. Nie pobierajmy się od razu, będziemy mieli mnóstwo czasu, by później tego kroku żałować, więc poświęćmy go teraz na dogłębniejsze poznanie siebie nawzajem. Inwestujemy wszystkie nasze pieniądze, ale jeśli je stracimy wierząc, że je podwoimy, nie zostanie nam nic. Czekajmy, nie spieszmy się, aby wyrzucić oszczędności całych miesięcy i lat. Dojrzałość owoców przychodzi z czasem, a nie na drodze forsowania.


3.
Miłość do polowania zabiera nas do lasu, ale nie znamy lasu. Grozi nam zagubienie w lesie i z myśliwego stajemy się zdobyczą. Tym obrazem Ching mówi nam, abyśmy poradzili się leśniczego, kogoś, kto ma większe doświadczenie. W dżungli życia nie wystarczy polowanie, to znaczy inicjatywa w podjęciu pracy, otwarciu własnej działalności, w rozpoczęciu poważnego związku. Szukajmy porady u tych, którzy przebyli te lasy. Możemy być bardzo doświadczeni w polowaniu, ale jeśli nie znamy lasu, to na nas będą polować.


4.
Na początku nikt nie jest ekspertem, wszystkiego musieliśmy się nauczyć. Zobaczmy jak człowiek tnie piłą deskę; mistrz wie, że źle to robi, siła ręki sprawia, że deska się chwieje, stopa trzyma drewno ale nie unieruchamia ryzykując uszkodzenie narzędzia. W pracy, w sposobie mówienia, w sposobie uwodzenia, w medytacji, we wszystkim na początku i bez przewodnika po prostu popełniamy błędy. Konie są gotowe do biegu, mówi Ching; jest to żywiołowość woli, ale bez uprzęży nie utrzymamy się na grzbiecie konia. Piła, z której korzysta mężczyzna, działa lepiej uchwycona dwoma rękami, potrzeba przyjaciela, rady, innej osoby do pomocy. Jest to raczej głupie niż odważne, aby używać pewnych narzędzi lub metod wierząc, że możemy zrobić to samodzielnie.


5.
Piąta linia to mocna i twarda linia (Yang) w Wodzie. To pewność w momencie próby, to przerwa pośród chaosu. Każe nam robić krok po kroku. Początkujący chce przejść do Z, po ABC uważa, że ​​Z jest niezbędne i lekceważy resztę alfabetu. Każdy krok ma swoje znaczenie - jeśli wspinamy się po drabinie, omijając po kilka szczebli, możemy potknąć się i spaść. Ludzie kochają "spoiler", od razu czytają finał książki, robią krok dłuższy od własnej nogi. Ci, którzy obejmują zbyt wiele, nic nie uścisną. Poznajemy jakąś osobę i od razu chcemy poznać "jej życie i cuda"; jeśli związek jest sentymentalny, od razu chcemy intymności; pobieramy się nie znając siebie nawzajem, zawsze wykonując skok w pustkę. Dajmy sobie czas na zmierzenie się ze wszystkim w swoim czasie, ponieważ jeśli nie wiemy jak czekać i pokonywać małe przeszkody, nie będziemy wierni w stawianiu czoła dużym przeszkodom.

6.

Czasami w naturze rzeczy leży cierpienie, znoszenie cierpienia. Nie możemy z tym nic zrobić, nie możemy uniknąć bólu, katastrofy, upadku. Ching mówi nam, że jeśli koń odmówi pòjścia naprzòd, będzie miał swoje powody, uderzenie go tylko go rozdrażni i koń wycofa się z większą gwałtownością. Pozwòlmy płakać dziecku; niektóre błędy trzeba przetrawić, wchłonąć, przecierpieć, przeżyć. Nie ma rozwiązania na wszystkie problemy, niektóre z problemòw rozwiązuje się ponosząc konsekwencje.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz