10.Lu

 www.guoyi360.com/



1
Ching zapraszają nas do medytacji nad tym jak postępujemy w naszej ewolucji. Pierwszą rzeczą do zaobserwowania jest czy postępujemy przypadkowo, czy też mamy plan, ponieważ wolność nie jest osiągana przez pełne cieszenie się tym, czego chcemy, ale przez kontrolowanie pragnienia. Ching stosują ten obraz: mamy jedwabne buty, nie będziemy w stanie zajść daleko, jeśli będziemy musieli kopać. Więc skromność; nie zbaczajmy z drogi, nie myślmy, że jesteśmy wyjątkowo błyskotliwi i potężni.


2
Prostota jest najtrudniejszą rzeczą na tym świecie; to ekstremalna granica doświadczenia i ostatni wysiłek geniuszu. Bądźmy zadowoleni z tego, co mamy; radujmy się z tego, co jest. Kiedy zdajemy sobie sprawę, że niczego nam nie brakuje, cały świat należy do nas.
Kochający musi najpierw wybrać siebie, czyli miłość, aby móc rozróżniać co ma być kochane w innych i w rzeczach, nie gubiąc siebie.



3
Podążajmy za tygrysem, ale jeśli nie wiemy jak respektować jego rytm, wdepniemy mu na ogon i nas ugryzie. Za pomocą tego symbolicznego obrazu Ching mówi nam, że musimy znać Naturę (tygrysa) i jej bieg, w przeciwnym razie nasz niepokój, pośpiech, rozpacz, euforia są stanami umysłu, które doprowadzą nas do nieszanowania czasu rzeczy. Nadmierne oddawanie się przyjemnościom jest równie niebezpieczne jak tygrys. Na przykład czerpanie zbytniej przyjemności ze smaku jedzenia może spowodować otyłość i zły stan zdrowia, więc jedzmy tylko wtedy, gdy jesteśmy głodni. To jest podążaniem za tygrysem z umiarem, aby nie stracić tropu i nie spiesząc zbytnio, aby nie deptać po ogonie tygrysa. Siła, determinacja i roztropność.


4
Nauczyliśmy się podążać za rytmami Natury. Ching uczy, że możemy chodzić śladami ogona tygrysa bez deptania po nim; możemy być skromni, gdy wszyscy konkurują w przechwałkach, możemy milczeć, gdy wszyscy chcą porozmawiać, ukrywać się, gdy wszyscy chcą popisywać się, działać, gdy wszyscy chcą być leniwi… to delikatne postępowanie duszy, która podąża za pierwotnym zwierzęcym instynktem.


5
Kiedy stajemy się zbyt pewni siebie, jesteśmy skłonni wierzyć, że mamy wszystkie sytuacje pod kontrolą. Otòż nigdy nie można mieć pod kontrolą reakcji i zachowania innych ludzi; zwłaszcza gdy jesteśmy zbyt pewni siebie, prędzej czy później działamy nieroztropnie i lekkomyślnie. Mylimy bycie zdeterminowanym z byciem nieroztropnym, bycie stanowczym z narzucaniem naszej woli innym. Piąta linia dotyczy Króla; nie możemy działać przy nim jak nam się żywnie podoba, istnieją określone zasady i zachowania, których należy przestrzegać.


6
Właściwa droga jest podobna do wody, która dostosowuje się do wszystkiego, do wszystkiego dociera nie zmieniając swojej istoty. Jesteśmy elastyczni, więc nie załamujemy się, nie wpadamy już w pułapkę gier siłowych, aby zwyciężyć, bo są to ludzkie bzdury stworzone dla słabych duchem. Silni nauczyli się nie używać siły, mądrzy być dyskretni, dobrzy oddają się bez zatracenia. Król podziwia cię, ponieważ wie, że jesteś wolny i chociaż możesz obejść się bez króla, jesteś tak delikatny, by mu służyć, gdy jest to twoim obowiązkiem. Człowiek fałszywy przystosowuje się jak kameleon, aby uniknąć bycia zauważonym, ale my dostosowujemy się, ponieważ mamy zdolność opierania się temu, czego nie lubimy i przyswajania tego, co jest dla nas dobre.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz