26. Ta Ch'ù

www.guoyi360.com/64gua14/



1
Kiedy przeszkoda jest większa od nas, nie pokazujemy naszej wielkości mierząc się z nią, ale unikając jej; wycofywanie się nie zawsze jest oznaką tchórzostwa, czasami jest demonstracją przezorności, roztropności i mądrości. Niektóre przeszkody znikają, jeśli się zatrzymamy. Nie dajmy się sprowokować wyzwaniu, o którym wiemy, że jest silniejsze od nas. Nasza wielkość polega na tym, że nie stawiamy mu czoła, akceptujemy, że nie jesteśmy do czegoś zdolni.


2
Rydwan stracił oś, pęka koło; to normalne, że w ruchu, w zmianie, w codziennych pracach coś się psuje, jakaś relacja przechodzi w kryzys, rodzi się jakaś kłótnia w rodzinie, a to znaczy, że coś trzeba naprawić, coś musi się ustatkować, jakieś stare części Rydwanu muszą być wymienione. Ważne, żeby się nie poddawać, skoncentrować siły na naprawie i w międzyczasie zastanowić się, co dalej.


3
To, co czyni samuraja silnym, to nie jego siła, ale zręczność, czyli umiejętność użycia siły z precyzją, skrupulatnością, szybkością, sprytem i inteligencją. Brutalna siła mogłaby stworzyć katastrofy, nawet dla siebie. Trzeba narzucić sobie dyscyplinę, brać przykład z tych, którzy już zawiedli na tej ścieżce, którą teraz kroczymy. Tworzenie skarbów z doświadczeń innych jest dla nielicznych. Praktykujmy więc przestrzegając ustalonej zasady i uczmy się od tych, którzy już nią żyli i zastosowali w praktyce.


4
I Ching mówią, że rogi byka muszą zostać unieszkodliwione. 
Jest to obraz, który zachęca nas do wykorzenienia problemów u ich początkòw, wad u korzeni, do natychmiastowego wyjaśniania nieporozumień, natychmiastowego przepraszania za popełnione błędy i, jeśli to możliwe, proszenie o wyjaśnienia, gdy sami jesteśmy  poszkodowani. Natychmiastowe działanie pozwala nam zapobiec narośnięciu urazy, zaślepieniu gniewem i nagromadzeniu się nieporozumień, które z czasem stają się coraz bardziej zawiłe, ponieważ nasze przypuszczenia sprawiają, że stają się one nawet nierozwiązywalne. Stąd konieczne jest natychmiastowe działanie.


5
Oto alegoryczna postać, poprzez którą dzisiaj przemawia do nas I Ching: 
„Boisz się kłów dzika, podczas gdy jego siła tkwi w jądrach; nie odcinaj mu kłów, ale wykastruj go, a stanie się posłuszny”. Tym zdaniem mówi nam, że musimy skupiać się na źródłach problemów, a nie na pozorach, a więc nie na gniewie, ale na rozczarowaniu, które nosimy w sobie, nie na alkoholu, ale na pustce, ktòra zalewa nas w środku, nie na papierosie, ale na niestabilności, która wsysa nas do środka, nie na chciwości, ale na głodzie sensu, który nosimy w sobie, nie na dumie, ale na braku poczucia własnej wartości... Zawsze narzekamy, bo jesteśmy zranieni w duszy; zawsze kłamiemy, bo nas zdradzono; jesteśmy zdradzieccy, bo czujemy się samotni; lubimy dyskredytować i śmiać się z innych, bo jesteśmy wewnętrzną porażką; jesteśmy zazdrośni, bo nie doceniono nas na tyle, ile byliśmy warci; drażnią nas inni, bo nie umiemy zajrzeć w głąb siebie i tak dalej ... Więc nie wpatrujmy się w kły dzika, tylko chwyćmy go za jądra.


6
Umiejętność przechodzenia do porządku dziennego nad trudnymi okolicznościami, przymknięcie oka, przetrwanie w trudnych sytuacjach daje nadzieję i odwagę; wielka dusza czyni wszystko wielkim, nawet to, co najmniejsze i nieistotne czyni ogromnym i znaczącym, pełnym wartości. Każda istota zajmuje określoną przestrzeń. Chore dążenie do wielkości oznacza w nas kompleks niższości. Wielkość to bycie sobą, a nie bycie większym niż być się powinno. Chore dążenie do wielkości to choroba, a nawet mentalna i emocjonalna deformacja. Nieumiejętność zajmowania własnej przestrzeni, objętości, miejsca w bycie jest przejawem niedojrzałości i ignorancji. Wielkość musi być synonimem skromności, inaczej jest fałszywa.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz